De wijk krijgt circa 400 koop- en huurappartementen in verschillende prijsklassen, voor alle doelgroepen. De ontwikkeling van het Stationsgebied biedt volgens de gemeente de kans voor een topkantorenlocatie, met ongeveer 30.000 m2 aan kantoorruimte, aldus het concept stedenbouwkundig plan.
Uitgangspunt is 40 procent wonen, 40 procent werken en 20 procent voorzieningen. Van de 40 procent wonen wordt 20 procent sociale huur, 35 procent kan naar betaalbare koop/middenhuur en voor koop en huur vrije sector blijft 45 procent over.
Het hart van het Spoorkwartier wordt het Zuidplein. Dit plein sluit aan op de nieuwe reizigerstunnel onder het Hoofdstation. Het vormt een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de zuidentree van het Hoofdstation en de Parkweg, Rivierenbuurt en het Stadspark.
Groen voorbeeldfunctie
Groen komt op meerdere plekken terug in het plangebied: op het maaiveld, op gevels en daken, en in binnen- en privétuinen. Op het Zuidplein worden niet alleen de
groenambities gerealiseerd, maar is er ook aandacht voor een klimaatadaptieve inrichting en watersysteem.
Het Zuidplein krijgt een klimaatbestendige inrichting. Ook worden de gebouwen op duurzame wijze verwarmd en gekoeld. Het gebied wordt autoluw. Parkeren kan in een centrale parkeergarage die bereikbaar zal zijn vanaf het Emmaviaduct.
‘Met deze aanpak willen we een voorbeeld stellen van hoe stedelijke ontwikkeling hand in hand kan gaan met ecologische verantwoordelijkheid en klimaatbestendigheid’, schrijft het college van B en W in een brief aan de gemeenteraad.
Hoogbouw met trucs
Voor de nieuwe gebouwen wordt geen vaste typologie of specifieke bouwvorm vereist. Deze wordt in een later stadium vastgelegd in zogenaamde kavelpaspoorten, samen op te stellen met ontwikkelende partijen. Daarbij komt dat het gebied zich niet mag vervreemden van de naastgelegen Rivierenbuurt, schrijft B en W.
Voor de uitgangspunten voor de bouwhoogte grijpt de gemeente terug op het Handboek Hoger Bouwen. Daarin staat dat hoogbouw een stedebouwkundig uitgangspunt moet kennen. Voor Groningen betekent dat relatief lage gebouwen.
Door de bovenste verdiepingen terug te plaatsen, de zogenaamde setbacks, kan de hoogbouw beperkt blijven in impact vanuit ooghoogteperspectief, aldus het stadsbestuur.
Nieuw muziekcentrum
In het plan van de gemeente Groningen en stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan is ruimte gereserveerd voor het nieuwe muziekcentrum, als opvolger van De Oosterpoort.
Het Spoorkwartier is de voorkeurslocatie van het college en de gemeenteraad, maar er zijn ook andere locaties in beeld voor het centrum. Mocht de keuze niet op het Spoorkwartier vallen, dan wordt het concept stedenbouwkundig plan aangepast.
Wethouder Rik van Niejenhuis: ‘Spoorkwartier wordt een heel nieuw stuk stad waar mensen kunnen wonen, werken en verblijven. Een bijzonder stuk stad met een hoge dynamiek op het OV-knooppunt en tegelijkertijd een hele fijne plek om te zijn door al het groen en de voorzieningen.’
Het Stedenbouwkundig Plan Spoorkwartier vormt een verdere uitwerking van de Strategische Agenda Stationsgebied. Het college van B en W heeft het concept stedenbouwkundig plan Spoorkwartier en het concept beeldkwaliteitsplan vrijgegeven voor inspraak.