Een referendum wees uit dat 76 procent van stemmende Amersfoorters tegen het nieuwe parkeerbeleid is. Het stadsbestuur van Amersfoort wil op lange termijn overal in de stad parkeervergunningen en betaald parkeren invoeren.
De tweede auto moet dan op afstand worden geparkeerd, bijvoorbeeld in parkeerhubs. Hierdoor moet ruimte ontstaan voor leefbaarheid. Daaronder verstaat de gemeente onder andere meer groen, speelplekken en meer veiligheid.
In een raadsbrief over het participatietraject Praten over parkeren schrijft het college van B en W dat er nog steeds veel onbegrip is over het nieuwe parkeerbeleid van wethouder Tyas Bijlholt (Verkeer, D66). Desondanks werd het nieuwe beleid door de raad geloodst.
In bepaalde wijken van Amersfoort zijn inwoners niet gevoelig voor slogans als 'het nieuwe parkeerbeleid zorgt voor meer groen'. Ook veiligheid en gezondheidsvoordelen wegen volgens veel inwoners niet op tegen een parkeerplek in de straat.
Iets meer dan de helft van hen geeft aan geen gebruik te gaan maken van een parkeerhub, mocht deze geplaatst worden.
‘Dat het nieuwe parkeerbeleid bijdraagt aan stadsbrede doelen, zoals vergroening, verkeersveiligheid, meer ruimte om te spelen, minder geluidshinder en een gezondere lucht, blijft voor bewoners abstract en spreekt minder aan’, schrijft de wethouder.
‘Ook worden deze doelen niet altijd onderkend, bijvoorbeeld omdat mensen hun wijk groen genoeg vinden.’
Weerstand gedaald
In april is met Amersfoorters gesproken op bewonersbijeenkomsten in diverse wijken. Ook is online met elkaar gesproken en zijn er vragenlijsten ingevuld. Dat leverde minder weerstand op dan bij het referendum: een meerderheid van ruim 54 procent vindt het invoeren van parkeerbeleid onnodig, ruim 29 procent steunt of begrijpt het beleid.
De overige respondenten hebben via open antwoorden onder meer aangegeven dat zij vraagtekens bij het beleid zetten of dat zij vinden dat het parkeerbeleid niet overal ingevoerd moet worden.
De belangrijkste zorgen van bewoners gaan over de kosten voor parkeren en de impact van het parkeerbeleid op het dagelijks leven, de handhaving van het parkeerbeleid, de sociale veiligheid bij parkeren in hubs en de betaalbaarheid en frequentie van het openbaar vervoer als alternatief voor het gebruik en bezit van een auto.
In gesprekken met ondernemers, zorg- en onderwijsinstellingen, culturele organisaties en sportverenigingen zijn ook zorgen geuit over het strenge parkeerbeleid.
Alle partijen begrijpen de noodzaak, maar vrezen negatieve effecten: zorg- en onderwijsinstellingen vrezen afschrikking van nieuw personeel door parkeerkosten, en winkeliers willen lage tarieven voor kort parkeren behouden.
De gemeente Amersfoort gaat in navolging van het onderzoek personages ontwikkelen om gerichter te kunnen uitleggen wat het nieuwe parkeerbeleid voor type bewoners betekent.
Verder wil de gemeente in gesprek blijven met bewoners en neemt het zich voor om concreter te communiceren waar bijvoorbeeld een parkeerhub moet komen te liggen en waar extra groen kan worden toegevoegd.
In de communicatie wil de gemeente duidelijk blijven over waar wel en niet ruimte is voor inspraak. Dit omdat sommige beleidsdoelen hoe dan ook behaald moeten worden.
Haarlemmers over parkeren
Ook in Haarlem werd het parkeerbeleid in een referendum weggestemd. Met een opkomst van ruim 37 procent waren ruim 81 procent van de inwoners tegen het nieuwe beleid.
Daarop organiseerde de stad wijkgesprekken, werden online vragenlijsten uitgezet en kwam er een burgerberaad om meer te leren van de uitslag van het raadgevend referendum over parkeren.
Net als in Amersfoort ziet een groep bewoners dus geen meerwaarde in het leefbaarder maken van hun eigen leefomgeving. De auto blijft voor hen het belangrijkste.
De mate waarin parkeerproblemen worden ervaren, verschilt sterk per wijk. Binnen een wijk kunnen meningen over parkeren verschillen op buurt of zelfs straatniveau.
In wijken in en rondom het centrum geven bewoners aan dat er te weinig ruimte is om goed te parkeren, zij geven voorkeur aan het opofferen van parkeerplekken voor andere functies.
In andere wijken, zoals Parkwijk en Meerwijk, wijzen bewoners erop dat er nog ander mogelijkheden zijn om de parkeerdruk te verlagen. Daar zijn wel parkeerterreinen, maar bewoners parkeren er liever verkeerd om de auto dichter bij de woning te hebben staan.
Benut kennis burger
Veel Haarlemmers geven volgens het onderzoek prioriteit aan vergroenen van de stad en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook de veiligheid in het verkeer en speelruimte voor kinderen krijgen relatief veel steun.
Relatief veel deelnemers aan het onderzoek vinden de mening van mede-Haarlemmers belangrijker dan de mening van experts. Zij vinden het erg belangrijk dat hun specifieke kennis over lokale problematiek en leefbaarheid in hun straat, buurt en wijk wordt meegenomen in de planvorming.