Het dagblad schreef voor de zomer dat bijna tien miljoen Nederlanders, van wie zo’n twee miljoen ouderen, in een huis wonen waarvan de hittescore volgens de huidige bouwrichtlijnen te hoog is.
Volgens de krant zegt het ministerie van Binnenlandse Zaken in overleg te zijn met de Huurcommissie om te kijken of hittestress makkelijker als officieel gebrek van een woning kan worden bepaald.
In antwoorden op Kamervragen van NSC over het artikel zegt minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) dat de verantwoordelijkheid voor een hittevrije woning in de eerste instantie bij de bewoners ligt.
‘Het klopt dat er woningen zijn die in de zomer snel kunnen opwarmen’, aldus Keijzer. ‘Echter kan een groot deel van de mensen, ook senioren, hier zelf iets aan doen. Weten hoe te handelen tijdens hitte is een belangrijke verantwoordelijkheid van zowel eigenaar-bewoners als huurders.’
‘Hierbij kan gedacht worden aan het voorkomen dat de zon de woning instraalt door overdag gordijnen te sluiten of schaduwdoeken op te hangen en te ventileren op momenten dat het buiten kouder is dan in de woning.’
Pas als blijkt dat de woning bouwkundig of installatietechnisch gezien niet in staat is om voldoende koel te blijven, komen volgens Keijzer andere maatregelen in beeld. Ook dan ligt de verantwoordelijkheid en de kosten in de eerste instantie bij de huurders, aldus de minister.
‘In het geval van een huurwoning kan een huurder, net als eigenaar-bewoners, overwegen om zelf zwaardere maatregelen te nemen, zoals het aanbrengen van buitenzonwering. Dit heet een Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV). Huurders dienen hiervoor wel toestemming van de verhuurder te krijgen. De kosten zijn voor rekening van de huurder.’
Mocht ook dat niet helpen, kan de huurder in gesprek gaan met de verhuurder. Als dit niets oplevert, rest de gang naar de Huurcommissie of naar de rechter Keijzer tempert wel de verwachtingen over de uitkomsten.
‘Op het moment bestaat er echter geen goed toetsbare norm rondom hittestress voor bestaande woningen. Dit maakt het voor huurders lastig om te bepalen of er sprake is van een gebrek aan de huurwoning.’
Aanpassing wetgeving
De minister vraagt zich overigens af of het onderzoek van de onderzoeksjournalisten van Investico, waaraan wordt gerefereerd in het artikel in Trouw, wel correct is. Ze stelt dat de journalisten hun uitkomsten baseren op een beperkte dataset en dat het CBS met andere uitkomsten werkt.
Daarbij komt dat het artikel van Trouw is gepubliceerd vóór aanpassing van de regels. Voor nieuwbouw zijn er sinds 2021 eisen gesteld aan de kans op oververhitting en voor bestaande bouw wordt op het energielabel aangegeven of er een hoog of laag risico is op oververhitting.
‘Zonwering werd niet meegenomen bij de opname van bestaande woningen, waardoor een vertekend beeld ontstaat bij de risico-indicatie bij de bestaande bouw.’ De regels zijn sinds deze zomer aangepast.
Ook wijst Keijzer erop dat woningen die nu wellicht te warm worden, ooit zijn gebouwd onder de toen geldende regels. ‘Als iemand in het verleden volgens de destijds geldende regels heeft gebouwd, kan die persoon niet zonder meer worden gedwongen om het gebouw aan te passen aan de nieuwe regels.’
Ze is dan ook niet van plan om de wettelijke minimumeisen voor bestaande woningen op te schroeven. ‘Op dit moment zijn er wel al uitspraken van de rechter over hittestress waardoor hitte al een gebrek kan zijn. In afwachting van de lopende verkenning wachten wij met het formeel oormerken van hittestress als gebrek.’
Het kabinet heeft in het regeerprogramma aangekondigd in 2026 de nieuwe Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS) te presenteren . Eerder in 2025 komt er een kabinetsbrede actieagenda hitte.