In een korte raadsbrief schrijft een woedend college van B en W dat de provincie Noord-Holland vorige week eenzijdig heeft besloten een wijziging van de Omgevingsverordening NH2022 ronde 2024-II ter inzage te leggen, met daarin het besluit dat de Shipdocklocatie Industrieterrein moet blijven.
De provincie neemt het besluit op verzoek van ministeries van Economische Zaken & Klimaat (inmiddels omgedoopt tot ministerie van Economische Zaken), Infrastructuur & Waterstaat en Defensie.
‘Het gaat om het belang van deze werf voor onze nationale veiligheid (instandhouding van marineschepen), de energietransitie (het ombouwen van fossiele naar duurzame schepen en het uitrusten van installatieschepen voor de realisatie van offshore energieprojecten) en circulaire- en grondstoftransities (hergebruik van schepen).’
‘Capaciteit om grote schepen te onderhouden, te repareren en te verduurzamen (ombouwen) is cruciaal voor de bescherming van onze nationale vitale belangen en strategische autonomie.’
Streep door 9600 woningen
Amsterdam wilde op die 960.000m2 juist 9600 woningen bouwen. De stad plande daar ook 6.400 arbeidsplaatsen, zes scholen en zeven zorgcentra. Ook had de stad 48.000m2 terrein voor georganiseerde sport in gedachten.
Deze wijziging heeft tot gevolg dat de woningbouw op deze plek mogelijk vertraagt, aldus het stadsbestuur, ‘terwijl Amsterdam een schreeuwend heeft tekort aan woningen’.
‘Het college vraagt zich daarbij sterk af of het bouwen en repareren van fregatten binnen stedelijk Amsterdam een lange toekomst heeft. Dergelijke zware industrie verhuist over het algemeen immers op termijn naar de randen van de stad.’
Het stadsbestuur schrijft dat er begrip is voor de veranderende omstandigheden in de wereld en de lastige afwegingen die daarbij horen. ‘Maar Amsterdam had vergevorderde plannen met dit gebied en die komen nu (tijdelijk) stil te liggen.’
De aanwijzing van de provincie heeft volgens het stadsbestuur ook gevolgen voor de ontwikkeling van HavenStad. Hoe groot, kan B en W nog niet zeggen. De raad wordt later nader geïnformeerd.
Locatie al voorbereid op bouwplannen
De werf werd in 2017 verworven door VolkerWessels, die het kocht van scheepswerf Shipdock. De werf werd destijds al gehuurd door Damen Shiprepair, dat een huurcontract heeft tot 2028 en daarna in principe weg moet.
Om gemeente en de ontwikkelaar op ander plannen te brengen, presenteerde Damen enkele jaren terug een alternatief plan waarbij woningbouw en scheepsbouw hand in hand gaan.
Hoop op ander besluit
De stad houdt hoop dat het alsnog op die plek kan bouwen, zodra de scheepswerf een nieuwe plek heeft gevonden. Daartoe zet ook de provincie zich in, blijkt ook uit de reactie op de zienswijze van de ministers.
‘Zodra deze oplossing er is kan de status IPB worden ingetrokken en kan de transformatie naar woningbouw op deze locatie alsnog gestalte krijgen. Wij hebben inmiddels de afspraak gemaakt met het Rijk en de gemeente Amsterdam om dit de komende twee jaar nader te onderzoeken.’
Damen Shiprepair heeft nog geen alternatief waar het haar activiteiten kan voorzetten.