De interactieve “auto-atlas” bevat verschillende kaarten met gedetailleerde informatie over het geografische autobezit en -gebruik van Nederlanders en de eigenschappen van het Nederlandse wagenpark.
Vanzelfsprekend verschilt het autobezit per huishouden sterk tussen verschillende regio's. In de centra van grote steden ligt het bezit op gemiddeld 0,6 auto per huishouden. Bezit wordt hier ontmoedigd door bijvoorbeeld nabijheid van voorzieningen, gebrek aan parkeerruimte en verkeersopstoppingen.
Op het platteland is het autobezit daarentegen twee keer zo hoog, vanwege de noodzaak om naar het werk te kunnen gaan, familie of vrienden te kunnen bezoeken en deel te nemen aan sociale activiteiten.
Een overgroot deel, drie kwart van de Nederlanders, woont echter niet in grote steden of op het platteland. Hier is te zien dat net buiten de steden het autobezit vrij abrupt toe neemt, terwijl de nabijheid van werk, voorzieningen en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer eerder geleidelijk afneemt.
Volgens het KiM lijkt het erop dat mensen in deze gebieden minder auto's bezitten en gebruiken wanneer de omgeving dit ontmoedigt en niet omdat ze het niet nodig hebben.
Autotoegankelijkheid ongelijk
Er zijn meer opvallende details. In veel dorpen dicht bij een stad ligt het autobezit relatief hoger dan verwacht, gekeken naar de goede (ov-)bereikbaarheid en de nabijheid van stedelijke faciliteiten.
In landelijke buitengebieden, zoals bijvoorbeeld Schouwen-Duiveland, is het autobezit en gebruik juist relatief lager dan verwacht. Het gemiddelde salaris in deze gebieden is lager dan in andere landelijke gebieden en de auto’s zijn er relatief oud.
‘Hier bestaat een relatief groot risico dat mensen onvoldoende mee kunnen draaien in de maatschappij door het gebrek aan vervoersmogelijkheden (vervoersarmoede) en op gedwongen autobezit', aldus het KiM.
Randstad rijdt vaker elektrisch
Benzineauto's komen door heel Nederland vaak voor. Bijzonder vaak in Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en in het westelijk deel van de Randstad. In de noordelijke provincies (Groningen, Friesland en Drenthe) hebben ook veel mensen een dieselauto.
Elektrische en hybride auto's maken slechts een klein deel uit van het wagenpark (4,4 procent). Ze komen, relatief gezien, vaker voor in de Randstad en de aangrenzende delen van Noord-Brabant en Gelderland.
Dit toont niet het gehele aandeel van elektrische auto's. Zakelijke auto’s die niet (ook) particulier gebruikt worden, zijn namelijk niet opgenomen in de atlas. Puur zakelijke auto's kennen een hoger aandeel elektrische auto's.
Aandeel deelauto nog laag
De atlas richt zich ook op bezitsvormen. Van het particuliere autobezit is tachtig procent tweedehands gekocht. Nieuw auto's die verschijnen zijn meestal zakelijke auto's. Van alle particulieren rijdt 8procent in een auto van de zaak. In sommige postcodegebieden is dit percentage zelfs dubbel zo hoog.
In de Randstad en het westelijke deel van Noord-Brabant ligt zowel het aandeel nieuw gekochte auto's, als het aandeel auto's van de zaak hoog. In Groningen, Friesland en Drenthe is dit andersom: hier worden de meeste auto's tweedehands gekocht en zijn er weinig auto's van de zaak.