Het optoppen en ombouwen van garageboxen en parkeerterreinen kan bijdragen aan betaalbare woningen in binnenstedelijke gebieden, met als doel: versnelling van de woningbouw, meervoudig ruimtegebruik en schaalbaarheid, aldus de opstellers van het rapport.
Dat zijn niet eens de belangrijkste doelen, zegt Sabine Molmans van BienZ Marketing- & Verkoopadvies Onroerend Goed, die het idee lanceerde. Het gaat volgens haar ook om de betaalbaarheid.
‘We kampen met een enorme woningnood. Nieuwbouwwoningen zijn vaak onbetaalbaar voor starters, onder meer door de hoge grondprijzen.’ Het overkluizen van geselecteerde parkeerplekken en garageboxen kan woningen goedkoper maken, betoogt ze.
Doordat parkeervakken en garageboxen een redelijke standaard maatvoering hebben, wordt fabrieksmatige bouw eenvoudiger, wat de kosten van de woningen verder kan verlagen, zegt ze.
Bij het bouwen boven parkeerplekken en garageboxen wordt gebruikgemaakt van een “tafelfundering”, waarbij de onderliggende structuren niet hoeven te worden versterkt. Op deze fundering kunnen prefabwoningen of flexwoningen worden geplaatst, legt ze uit.
Locaties
De opstellers van het verkennend rapport maakten niet alleen een inventarisatie van geschikte locaties, maar onderzochten ook de sociale, ruimtelijke, juridische, financiële en procesmatige aspecten van het idee.
Volgens de verkenners zijn drie woningtypen bijzonder geschikt voor deze bouw: 2-kamerappartementen, studio’s en seniorenwoningen. ‘Deze zijn ideaal voor de verspreide ligging en inherente schaalbaarheid van parkeervakken.’
Daarnaast, zo stellen de opstellers, sluiten deze woningtypes nauw aan bij de woonbehoefte en dragen ze bij aan de verbetering van de omgeving, zowel op sociaal als stedenbouwkundig vlak.
‘Een nieuwe ontwikkeling kan een laagwaardige locatie, zoals een garagebox of parkeerplaats, al opwaarderen, mits er aandacht is voor ruimtelijke kwaliteit in het ontwerp.’
Corporatiebezit
In de verkenning worden parkeerplekken en garageboxen die in bezit zijn van gemeenten en woningcorporaties als kansrijk gezien. Bij versnipperd particulier eigendom wordt de uitvoering echter lastiger.
Bovendien moet bij de aankoop van grond door een woningcorporatie van een gemeente rekening worden gehouden met het Didamarrest. Volgens de verkenners kan dit worden opgelost door prestatieafspraken tussen gemeenten en woningcorporaties.
Dit rapport is slechts een verkenning, benadrukken de opstellers: verdere verdieping en praktijkervaring zullen plaatsvinden in de vervolgfase, waarin ook praktische zaken aan bod komen. ‘Het is inderdaad een begin’, zegt Molmans.
‘Nu zoeken we een gemeente, corporatie en bouwer die dit idee verder kunnen brengen.’ Niet direct in het centrum of bij een druk winkelcentrum: ‘Eerst maar eens kijken of het haalbaar is op bijvoorbeeld een rustige parkeerplaats van een sportveld aan de rand van de stad.’