De maatregel is bedoeld om CO2 terug te dringen, zegt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundi?. ‘Hierdoor dragen we een fiks steentje bij aan schonere lucht in de stad. En het scheelt een hoop lawaai. Tel uit je winst’.
Kundi? zegt dat een van de grote obstakels voor groot elektrisch materiaal het opladen is. Een gangbaar auto-oplaadpunt is ongeschikt voor het opladen van groot wegenbouwmaterieel, aldus de wethouder.
‘Daartoe hebben we speciaal een ‘industriële’ oplaadpunt ingericht op bedrijventerrein Kleefse Waard. Dat heeft een vermogen dat vijf tot tien keer zo hoog is als een normaal oplaadpunt voor elektrische auto’s. Daar kunnen aannemers zonder problemen hun bouwvoertuigen opladen.’
Acht wegenprojecten
De ‘zero-emissie-eisen’ gelden sinds dit jaar in Arnhem. In 2024 worden al acht grote projecten met zoveel mogelijk elektrisch materieel uitgevoerd. Bij die projecten wordt een grote vermindering van uitstoot van CO2 gerealiseerd, aldus de gemeente.
Een van de projecten waar elektrische wegenbouw verplicht is, is het fietspad Grote Griet, dat loopt over de biodiverse dijk tussen Meinerswijk en de Batavierenweg en Eldensedijk. Het bestaande smalle fietspad wordt dubbel zo breed.
De verlichting op het pad wordt ook aangepast aan de flora en fauna. Zodra het donker wordt, branden de lampen op 10 procent sterkte. Pas als er een fietser voorbijkomt, gaan de lampen voluit aan.
Arnhem had al een oplaadpunt voor waterstof binnen de gemeentegrenzen, maar verwacht niet dat aannemers al de beschikking hebben over zwaar materiaal dat op waterstof draait.