Behalve kleine ondernemers participeren de gemeente Rotterdam, brancheorganisaties, vastgoedbedrijven en enkele grootwinkelbedrijven in het initiatief. Deze co-creatie van jonge, aanstormende creatieve professionals en ervaringsdeskundige retailers is veelbelovend. Zij combineren intuïtieve kennis van tijdgeest en trends met beproefde kennis van de praktijk.

Hun gezamenlijke doel is een spraakmakende invulling van de Rotterdamse binnenstad. De subsidie is afkomstig van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, dat onderzoek aan het hbo bevordert.

Het project

Rotterdam staat bekend als innovatieve winkelstad. Actuele ontwikkelingen stellen Rotterdam als consumer city voor nieuwe uitdagingen. Digitale consumenten hebben tal van nieuwe opties om aankopen te doen en zich online te informeren over aanbod en prijs. Ze zijn daarnaast steeds meer gericht op gebruik en minder op bezit.

Het project ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ onderzoekt hoe actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke retailformats er gestalte kunnen krijgen. Hoe kunnen fysieke winkels in het online tijdperk met hun klanten communiceren en hoe worden winkelbezoekers tot kopen verleid?

Ten slotte gaat het ook om de wijze waarop de inrichting van de binnenstad kan bijdragen aan een succesvolle retailsector. Het project loopt tot en met 2018 en heeft de ambitie om een duurzaam lokaal retailinnovatieplatform te ontwikkelen dat wordt gedragen door de retailsector, kennisinstellingen en de lokale overheid.

Samenwerking

Het project is een samenwerkingsverband van Kenniscentrum Creating 010, de onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie en de opleiding Small Business en Retail Management van Hogeschool Rotterdam. Samen met Rotterdamse retailers, ontwerpbureaus, vastgoedbedrijven en de gemeente maken ze werk van innovatie.

Meer artikelen over het thema Retail leest u hier