Actiegroep Scootervrij analyseerde per gemeente het aantal deelscooters van Check, Felyx en GO Sharing via het Dashboard Deelmobiliteit van CROW.
Zij vroegen vooraf aan gemeenten welke afspraken er lagen met aanbieders over de omvang van hun scootervloot. Tilburg, Waalre en Wassenaar gaven geen openheid.
In de steden Den Haag, Amsterdam en Almere telde de actiegroep de meeste scooters boden het afgesproken aantal. In de drie steden staan minstens 150 extra scooters. Ook in Breda en Leeuwarden zijn ruim 100 scooters boven het afgesproken aantal beschikbaar.
Een teveel aan deelscooters in de openbare ruimte is volgens Actiegroep Scootervrij storend voor veel bewoners. 'Meer scooters betekent simpelweg meer overlast. Dit is ook de reden voor een maximum.'
'Deelscooters helpen de duurzame mobiliteit overigens niet vooruit. Doordat ze vooral gebruikt worden door mensen die anders zouden fietsen, lopen of met het ov reizen.'
Aantal ligt hoger
De actiegroep monitorde het dashboard van CROW een maand lang. Het aanbieden van te veel scooters gebeurt volgens de actiegroep structureel.
De aanbieder met het grootste surplus aan niet-toegestane deelscooters is met afstand Check (643 scooters), gevolgd door Felyx (247 scooters) en GO Sharing (242 scooters).
Het CROW-dashboard geeft alle deelscooters weer die stilstaan. Scooters die in gebruik zijn worden niet weergegeven op dit dashboard, waardoor het werkelijke aantal volgens Scootervrij hoger ligt.
De actiegroep heeft een factsheet openbaar gemaakt met de gebruikte onderzoeksmethode en de data.
Regels naleven
Het openbaar maken van de cijfers over deelscooters en de navraag bij de gemeenten waar teveel scooters staan, heeft volgens de actiegroep al resultaat geboekt.
De gemeenten Capelle aan den IJssel, Eindhoven, Leeuwarden en Zwolle hebben de aanbieders gesommeerd om het surplus aan scooters weg te halen en de regels na te leven.
Actiegroep Scootervrij zegt geen contact te hebben gehad met de aanbieders zelf. ‘Wij hebben contact gehad met alle gemeenten waar deelscooters actief zijn, omdat zij actie kunnen ondernemen voor hun burgers. '
'Omdat gemeenten ook verantwoordelijk zijn voor het handhaven van deze regels, hebben wij alle gemeenten waar te veel deelscooters staan hierop geattendeerd’.
De drie aanbieders van deelscooters hebben zelf nog niet gereageerd op een verzoek van Stadszaken.nl.
In Nederland zijn drie deelscooteraanbieders actief: Check, Felyx en GO Sharing. Samen bezitten zij ongeveer 11.500 scooters in meer dan veertig Nederlandse gemeenten.