'Gemeentehuizen, maar ook winkelcentra en andere openbare instellingen hebben vaak een sociale functie waar mensen veel en soms ook graag komen. Daarom is het ook zo belangrijk om mensen hier een positief gevoel bij te geven. Je staat versteld hoe groot de impact van kleur kan zijn op de manier waarop we ruimtes ervaren en beleven. Een kleine ingreep kan al een grote verandering teweeg brengen. Wij geloven dat Nederland, en dus ook de woonomgeving, veel kleurrijker kan dan het nu is. Uit ons onderzoek blijkt dat veel Nederlanders het hier mee eens zijn', zegt Stephanie Kraneveld, AkzoNobel Global Colour Training & Knowledge Manager.

Randstad kleurlozer dan het Noorden

Regionaal is er een groot verschil hoe mensen de kleur in hun omgeving waarderen. In de noordelijke provincies van Nederland is 70 procent van de inwoners tevreden over de kleurrijkheid van hun woonplaats. In de Randstad (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) wordt dit slechts door de helft zo ervaren. Gevraagd naar waar mensen graag de kwast eens aan het werk willen zetten, worden in de Randstad stations het vaakst genoemd (43%). Een aanzienlijk hogere score dan de rest van het land, waar stations slechts door 1 op de 4  kleurloos wordt bevonden. 

Kleur bepaalt humeur

Kleur bepaalt onze stemming. Onze woonomgeving kan daarom een belangrijke bijdrage leveren aan hoe wij ons voelen. Tweederde van de Nederlanders wordt vrolijk van gekleurde gebouwen en 41 procent krijgt er positieve energie van. Maar het omgekeerde is ook waar. Mensen vinden kleurloze gebouwen niet alleen saai, maar een deel wordt er zelfs ongelukkig (34%) of verdrietig (28%) van.