Alleen diesel- en benzinevoertuigen met een emissieklasse van 5 of hoger zullen vanaf 1 januari 2025 een parkeervergunning kunnen krijgen. Dat zijn voertuigen die maximaal 14 jaar oud zijn.

Met deze nieuwe milieueisen wil de gemeente de CO2-uitstoot in de stad verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren.

Als de plannen doorgaan, krijgen bestuurders met vervuilende auto's extra beperkingen opgelegd. Het stond al vast dat dieselvoertuigen tot en met klasse 4 vanaf volgend jaar niet overal mogen rijden. Middels ‘blauwe mileuzones’ mogen alle gemeenten deze voertuigen vanaf volgend jaar weigeren.

Tot en met 10 juni is het mogelijk om te reageren op de plannen. Mogelijk veranderen de plannen daarna. Naar verwachting stelt het college na de zomer de definitieve plannen vast. Eind 2024 wordt de raad gevraagd in te stemmen met de aangescherpte milieueisen.

Voordelen schoner rijden 

Eigenaren van schonere auto's hebben al langer met parkeervoordelen te maken. Sinds 2023 mogen gemeenten hun parkeertarieven verlagen voor auto's die niets uitstoten, maar volledig rijden op elektriciteit of waterstof.

In 2022 reden er bijna 300.000 van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n twee miljoen.