Voor het delen van nieuws gebruiken veel mensen Twitter. Gemeente Jun in Zuid-Spanje gebruikt het ook voor communicatie tussen gemeente en bewoners.

Spaanse plaats Jun Twittert met de gemeente

In het Zuid-Spaanse stadje Jun wordt sinds vier jaar Twitter gebruikt als het eerste medium voor de communicatie tussen overheid en burgers. De burgermeester van het stadje, José Antonio Rodriguez Salas, is pro-technologie en gelooft dat de kracht ervan de maatschappij kan verbeteren.

Daarom liet hij in 2011 3.500 inwoners hun Twitter-account verifiëren op het stadhuis. Niet omdat dit noodzakelijk was, want het sociale medium is open voor iedereen, maar om ambtenaren ervan bewust te maken dat ze niet met digitale, maar met échte mensen te maken hebben.

Iedereen leest mee

De reden dat deze manier van communiceren werkt, zit hem volgens experts in de transparantie ervan. Een bericht kan door iedereen worden gelezen, waardoor niet-reageren geen optie is. Dat geldt voor klachten, maar ook voor het goede nieuws als de klacht is opgelost. Ook bijeenkomsten als raadsvergaderingen worden live gestreamd, zodat inwoners via Twitter kunnen reageren en meepraten.

Volgens burgemeester Salas bespaart het nieuwe systeem geld doordat klachten veel sneller en efficiënter worden afgehandeld.

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen