Zonder visuele aanwijzingen wordt de frietgeur onmiddellijk herkend, net zoals het M-logo of de jingle van het merk, stelt de fastfoodketen. Daarom heeft McDonald's Nederland ervoor gekozen om in hun nieuwste campagne uitsluitend deze herkenbare geur te gebruiken.
In Utrecht en Leiden werden eenvoudige rode en gele billboards geplaatst die op het eerste gezicht leeg lijken. Maar zodra voorbijgangers binnen een straal van 5 meter komen, roken ze de frietgeur. Daarvoor plaatste het nabijgelegen filiaal bakjes friet in de billboard.
‘Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Met de toevoeging van dit volgende zintuig voor deze campagne, hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s, zegt Stijn Mentrop-Huliselan, CMO van McDonald’s Nederland.
De actie werd gefilmd en daar was toestemming voor verleend. Daardoor was de test mogelijk. Het was voor de keten de eerste keer dat een billboard wordt gebruikt om geur te verspreiden. Het ging om een experiment. De keten heeft nog niet besloten om er een vervolg aan te geven.
Dat kon ook wel eens lastig worden, zegt een woordvoerder van JCDecaux, specialist in buitenreclame en niet betrokken bij de actie. ‘We hebben wel eens geurdispensers aan onze borden gehangen, maar op deze manier geur verspreiden is ook nieuw voor ons.’ Hij vindt het wel een interessante test.
JCDecaux heeft veel ervaring met bijzondere buitenreclames, vooral in grote steden. Daarvoor wordt altijd contact met de gemeente opgenomen, zegt de woordvoerder. ‘Die hebben een lijst wat wel mag en niet en als het concept daar niet bij staat, krijgen we extra vragen. Denk dan aan zaken als veiligheid, locatie of hinder. Dan bepaalt de gemeente of er toestemming wordt verleend.’
Hij verwacht niet dat gemeenten snel akkoord zullen gaan met een bord dat ongevraagd geur verspreidt. Zo wordt ook geluid meestal niet toegestaan. Volgens de woordvoerder van JCDecaux is het gevaar bij geurbillboards dat het irritatie opwekt. ‘Je moet mensen zelf de keuze geven.’