De onderzoekers tonen aan dat het vervoeren van post over spoor veel emissie en vervoersbewegingen kan voorkomen. Met drie nachttreinen kunnen de grootste pakketstromen in de dichtstbevolkte stedelijke gebieden al worden opgevangen.
De meeste post wordt nu bezorgd tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied en tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat volgt uit data-analyses van vervoerstromen over de weg.
Volgens het plan van de universiteitsstudenten kunnen tot wel 15.500 vrachtwagenladingen per trein worden vervoerd. Het gaat vooral om lichte goederen, zoals post, pakketjes en voedingswaren.
Dit kan leiden tot een emissiereductie van 84 procent ten opzichte van vervoer via vrachtwagens en 5 procent minder bussen en vrachtwagens. Dit kan tevens oplopen tot 15 procent als er infrastructurele aanpassingen worden uitgevoerd.
Voor het herintroduceren van de ‘posttrein’, die in Nederland in 1997 zijn laatste rit maakte, is geen extra spoor nodig. Ook is ‘next day delivery’ een haalbare garantie. Het vervoeren van de lichte post zou dan 's nachts tussen 23.00 en 4.00 over het spoor gaan.
Ook andere infrastructuur is onbedoeld al ingespeeld op pakketbezorging over het spoor, benadrukken de onderzoekers. Nabij Rotterdam, in Waddinxveen, ligt al een groot distributiecentrum van PostNL. In Amsterdam ligt een groot verdeelcentrum van DHL.
Pakketbezorger PostNL is zelf overigens al begonnen met pakketbezorging over het spoor, meldt Spoorpro. Dit gebeurt op het traject tussen Coevorden en Oslo.
Motie uit 2021
Studenten van de TU Delft zijn nu namens Royal HaskoningDHV in gesprek met onder meer PostNL, DHL, DB Cargo, Lineas, ProRail en het ministerie van IenW. Zij zijn (voorzichtig) positief.
Een motie uit 2021 was de aanleiding voor de verkenning, in opdracht van het ministerie van IenW. Indieners van de motie waren Kamerleden Mustafa Amhaouch (CDA) en Erik Ziengs (VVD).
Het winnende team van de Summerschool ‘Hoe veranderen publieke platformen de overheid?’ in 2023 kwam ook al met een soortgelijk idee. Met OV+L wilden zij platformtechnologie inzetten om goederenvervoer en het openbaar vervoer elkaar te laten versterken.