Afgelopen november startte het Le Carillon-project in het elfde arrondissement van Parijs. Dit project heeft zich verbonden met ongeveer 70 lokale ondernemingen. Bedrijven die zich hebben aangesloten bij Le Carillon hebben een sticker op hun deur waarop een afbeelding staat van welke hulp zij bieden aan daklozen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere een gratis maaltijd, de mogelijkheid om te bellen of vrij gebruik van sanitaire voorzieningen.

Initiatiefnemer Louis-Xavier Leca vertelt dat voordat het project van de grond kwam er al veel ondernemers waren die de minderbedeelden in hun buurt wilden helpen. De meeste daklozen vonden het echter lastig om in te schatten waar ze welkom waren en waar niet, of schaamden zich ervoor om hulp te vragen.

Le Carillon geeft ondernemers de kans iets te doen voor de gemeenschap. Bovendien maakt het project het gemakkelijker voor daklozen om de broodnodige hulp te vinden. In een stad waar dakloosheid een aanzienlijk probleem is, is een humanitair project een welkome ontwikkeling.

Meer dan honderd steden in Frankrijk hebben al contact opgenomen met Leca. Hij wil in september Le Carillon uitbreiden naar vijf andere arrondissementen, vijf Franse steden en hopelijk België en Londen. Vervolgens zou hij het project willen introduceren in de Verenigde Staten.