Het college van B en W wil de komende tien jaar overal in de gemeente Utrecht betaald parkeren invoeren, ook in woonwijken als Vleuten-De Meern of buitengebieden als De Haar. Dat stuit op veel verzet van oppositiepartijen. Die probeerden met een waslijst aan uitzonderingen het plan te verzachten.

Daar gaat Van Hooijdonk niet in mee, zei ze in de commissie. De wethouder vindt betaald parkeren ‘net zo noodzakelijk een bezoek aan de tandarts.' 

Volgens haar is het een belastingmaatregel, maar ze wil het autogebruik ook terugdringen om de mobiliteitstransitie een stimulans te geven en ruimte te creëren voor groen en verblijfsplekken. Ook zouden de parkeermaatregelen ervoor zorgen dat de stad bereikbaar blijft.

Zacht landen

‘We hebben wel gezocht naar mogelijkheden om dit zacht te laten landen.’ Zo kijkt ze naar een tegemoetkoming voor bepaalde groepen en wordt de invoering van het plan over jaren teruggebracht. Bovendien gaat het volgens haar om beperkte venstertijden.

Er wordt nog wel gekeken of onder meer politiemensen op eigen terrein kunnen parkeren of dat er een zakelijke parkeervergunning mogelijk is. Een motie om te voorkomen dat onderwijsinstellingen veel geld kwijt zijn aan parkeren van hun medewerkers, werd eerder al afgewezen.

Het plan krijgt onder andere kritiek van de VVD. Fractievoorzitter Marijn de Pagter noemt het een bespottelijk plan, hij hoopt het na de verkiezingen in 2026 terug te draaien. D66 steunt het voorstel, maar houdt een slag om de arm als er problemen opdoemen.

De gemeenteraad stemt op 28 maart over het omstreden plan. Oppositiepartijen proberen het plan nog referendabel te krijgen. Soortgelijke plannen in Amersfoort en Haarlem werden bij referenda met grote meerderheid afgewezen, al voert Amersfoort het parkeerplan alsnog in.

Juist vandaag kwam de gemeente Breda met het bericht dat daar parkeren voor docenten, bedrijven en (zorg)organisaties voordeliger wordt gemaakt.