In maart start een project een toelatings- en goedkeuringstraject bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Als alles volgens planning verloopt, starten eind 2024 de eerste testritten met twee automatische zero emissie-bussen.
Daarna volgt een praktijkproef van minimaal twee jaar waarin de twee voertuigen rijden in aanvulling op de bestaande dienstregeling van buslijn 33.
In de bussen is plaats voor minimaal vijftien passagiers inclusief bagage. De bussen zijn rolstoeltoegankelijk.
De route van buslijn 33 is vergeleken met andere busroutes overzichtelijk en bevat minder complexe verkeerssituaties, zegt een woordvoerder van RET tegen Stadzaken. Dat maakt het traject geschikt voor de proef.
Verkeersveiligheid en CO2-uitstoot
De proef is opgezet met de gedachte dat automatisch rijdende voertuigen in de toekomst kunnen bijdragen aan het verhogen van de verkeersveiligheid en het slimmer inzetten van vervoerscapaciteit en deskundig personeel.
Ook helpen ze bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Verder speelt mee dat door ov op sterkte te houden, de stad leefbaarder wordt.
De RET is het traject gestart met de RTHA, DAM Shuttles, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
De stadsvervoerders RET en HTM (de laatste is mede-aandeelhouder van DAM Shuttles) en MRDH zien de samenwerking als een kans om de krachten te bundelen.
De opdracht is gegund aan leveranciers Karsan en Adastec. De MRDH heeft een subsidie toegekend.