Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Buck Consultants International. XXL-distributiecentra worden gerealiseerd door retailers/online shops (zoals Primark, Action, Lidl, Bol.com), producenten/brand owners (bijvoorbeeld Tesla, Michael Kors) en logistieke dienstverleners (zoals Rhenus, DB Schenker, Arvato).

Schaalvoordelen

René Buck, directeur Buck Consultants International: 'Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt kan worden ingezet en leveringen kunnen worden gecombineerd. Bij zowel de traditionele winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure online warehousing is meer ruimte nodig voor voldoende voorraad van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending.'

Meer groei

De adviseurs van Buck Consultants International verwachten een verdere groei van grootschalige distributiecentra. 'We zitten halverwege dit jaar met 11 nieuwe aangekondigde centra al op bijna het dubbele van 2014. De uitdaging voor de komende tijd is om in de favoriete regio’s voldoende grote kavels op bedrijventerreinen beschikbaar te hebben.'