Acquisitie-ambtenaren, wethouders en ook burgemeesters moeten hun gezicht laten zien bij relevante marktpartijen. En om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, vinden jaarlijks talloze business events plaats waar je naar hartenlust kunt netwerken. Het kost je wel een dag (of meer), en het is steeds weer de vraag of er iets concreets uitrolt. Maar je moet toch iets. Als je eenmaal voor een bepaald event hebt gekozen, welke voorbereidingen tref je dan?
Stadszaken sprak met Chantal Prins, ervaren en gediplomeerde Image Professional, Personal Shopper en Trainer Etiquette & Zakelijke Omgangsvormen, over de voorbereidingen en het gedrag op de beurs en de gerichte after sale. Doe uw voordeel met deze 5 netwerktips.
1. Spreek uit waar je naar op zoek bent
'Ik hoor vaak: “Ik heb de hele dag op de beurs gestaan en maar vijf mensen gesproken”. Dat hoeft niet erg te zijn als het effectieve gesprekken waren, maar dat komt niet zo vaak voor. Onvoorbereid naar een beurs gaan is een grote zonde’, benadruk Chantal Prins. ‘Van tevoren moet je vaststellen wat je ideale klant is, weten welke bedrijven er komen en het liefst ook welke personen. Nog beter is het als je die bedrijven al voorafgaand aan de beurs benadert. Zoek in je netwerk, bijvoorbeeld via LinkedIn, naar haakjes en probeer ontmoetingen te regelen. Kaart zulke dingen aan bij de organisatie of een bekende die je verder kan helpen. Vaak durven we niet hardop te zeggen wat we willen en daardoor lopen we veel interessante leads mis.’
2. Pas je stand aan op je doel
Maar naar welke beurs ga je? Prins: ‘Bepaal ruim van tevoren of de beurs binnen je marketing- en communicatiedoelstelling past en bekijk welk publiek naar de beurzen komt. Vind je daar toekomstige ondernemers en komen daar de ondernemers die passen binnen het profiel van jouw gemeente? Pas daar ook je stand op aan. Dit kan door het uitgeven van beeldmateriaal, beursfolders of brochures. De stand is een optie om je te tonen. Belangrijk is dat je van tevoren bedenkt wat je wilt overbrengen aan een ander. Zorg voor een duidelijke boodschap, een goede propositie.’
3. Nooit langer dan 10 minuten
‘Het gesprek mag nooit langer dan tien minuten duren en begin alsjeblieft niet over koetjes en kalfjes. Laat je niet verleiden tot sociale praatjes en wees direct – dat waardeert je gesprekspartner ook. Jullie weten beiden wat voor gesprek het is, durf daarom ook je intenties op tafel te leggen. De basisprincipes van een goed gesprek zijn dat je respect toont, een ander op zijn gemakt stelt en dat je ook lef hebt.'
4. Zo rond je keurig af
Het komt vaak voor dat je op een gegeven moment door wilt. Hoe rond je het gesprek netjes af? ‘Je herkent het wanneer mensen door willen naar een andere partij; vaak staat een voet al weggedraaid, je gesprekspartner kijkt langs je naar nieuwe partijen en dat zorgt voor een ongemakkelijk einde van het gesprek. Dat is heel jammer. Rond daarom altijd keurig af en dat doe je door een visitekaartje te vragen, dat is een natuurlijk gesprekseinde. In principe geef je nooit eerst zelf je kaartje, alleen wanneer je het kaartje van de andere partij ontvangt, geef jij je kaartje ook. Doe dit met de bovenkant ook daadwerklijk naar boven.'
5. Zorg voor een goede follow-up
Natuurlijk is de beurs ook pas het begin, erkent Prins. ‘Het komt zelden voor dat je op de beurs een deal sluit, zorg daarom altijd voor een goede follow-up.’