Enthousiasme voor het opzetten van een buurtplatform is er gezien de vele initiatieven genoeg. Maar vaak zijn het sites waar al weken, soms maanden geen activiteit meer is geweest, en waar die ene oproep voor een oppas uit 2013 nog op de homepage staat. Mede door het gebrek aan ledenvolume bereiken deze platforms nog niet het maximaal haalbare. In de VS is het wél gelukt om een buurtplatform op grote schaal uit te rollen en het benodigde volume te krijgen.
Ouderwetse ansichtkaarten als marketingtruc buurtplatform Nextdoor
Buurtplatform Nextdoor is Facebook voor je buurt, en inmiddels actief in bijna 50.000 verschillende buurten. Een afgesloten, digitale omgeving waar buren met elkaar in contact kunnen komen. Wat jouw buurt is bepaal je zelf. Je vult je adres in en markeert vervolgens op een kaart een gebied dat tussen de 100 en de 3.000 huizen bevat. Vervolgens geef je je buurt een naam en nodig je buren uit. Dat kan digitaal door een mailtje te sturen, als je de mensen al kent, maar ook door middel van een fysieke uitnodiging voor als je ze nog niet kent. Nextdoor regelt dat de tien mensen die het dichtst bij jou wonen een kaartje in de bus krijgen, met daarop de inlogcodes die nodig zijn om lid te worden van Nextdoor. De traditionele, fysieke ansichtkaart wordt ingezet als middel om leden naar het online platform te trekken. Een ijzersterk Amerikaans marketingplan schuilt achter dit initiatief, dat mede gefinancierd wordt door private partijen als Amazon. Weet jij een vriend over te halen tot het aanmaken van een buurt met tien nieuwe leden? Dan krijgen jullie beiden een cadeaukaart van 25 dollar van de online webwinkel.
‘Flexibiliteit is key’
Volgens experts Korné Boekholt en Jules Pollaert is flexibiliteit de sleutel voor een succesvol platform. Onderzoek toont aan dat websites die door de gebruiker zelf in te delen zijn, een grotere kans van slagen hebben. Beide heren bouwen momenteel aan hun perfecte buurtplatform in nieuwbouwwijk Nieuwland in Amersfoort, een wijk waar volgens Korné ontzettend veel gebeurt. Tig verenigingen, scholen, sportclubs en muziekverenigingen hebben allemaal een eigen evenementenagenda, er zijn ondernemers die contact met de buurt onderhouden en mensen zijn actief op sites als Thuisafgehaald en Peerby. Dat alles willen ze met hun bedrijf ‘Iris Wijk- & Buurtplatforms’ koppelen in één digitaal wijkplatform. Een platform dat op maat gemaakt is. Jules: ‘Het is misschien een cliché, maar als je wilt dat mensen zich voor elkaar en de buurt inzetten, moet je ze het gevoel van eigenaarschap geven. En dat betekent dat je ruimte moet geven aan diversiteit, want wijken en inwoners verschillen van elkaar. Er bestaat niet één model van functionaliteiten, je moet zorgen dat je verschillende functies combineert en zo meerdere doelgroepen aanspreekt. Inwoners beslissen welke functies het platform moet hebben en welke naam het krijgt.’
Dat veel initiatieven zijn gestrand of niet het beoogde effect bereiken, is vanuit dit oogpunt dus niet zo vreemd. Hét buurtplatform bestaat niet. En de honderd-en-een buurtplatforms waarover we beschikken zijn nog steeds veel te weinig in een land waar volgens het CBS bijna 12.000 buurten bestaan.
Korné en Jules bouwen één basisplatform, dat door wijkbewoners zelf kan worden gefinetuned. Standaard functionaliteiten zijn onder meer een sociale kaart en een chatfunctie. De rest is flexibel in te vullen met de functionaliteiten die de bewoners belangrijk vinden. Ook Nextdoor is tot op zekere hoogte flexibel: je kiest je eigen buurt, geeft hem zelf een naam en je kunt zelf groepen creëren. De overige functionaliteiten liggen vast en zijn voor iedere buurt gelijk.
Afgeschermde omgeving
Nextdoor is opgezet met als doel buren met elkaar te verbinden en de veiligheid in de buurt te vergroten. Om deze reden is het een afgeschermde omgeving, waarbij je door middel van je telefoon, een opgestuurde code of een creditcard je adres moet verifiëren. Er kunnen daarom alleen maar mensen lid worden die daadwerkelijk in de buurt wonen – en dus geen potentiële inbrekers of andere externen. Politie en gemeenten werken graag mee aan de ontwikkeling van het initiatief, want het maakt de buurt inderdaad veiliger. Dat bleek toen de criminaliteitscijfers in de rustige woonwijk Grandview in Phoenix, Arizona ineens een hoogtepunt bereikten. Toen in drie maanden 25 keer werd ingebroken, werden via de virtuele buurtwacht van Nextdoor realtime details gedeeld onder buurtgenoten. Samen werd voldoende informatie verzameld om de lokale politie in te kunnen schakelen en het aantal inbraken terug te dringen.
Nextdoor is overzichtelijk, heeft de herkenbare Facebookstructuur en is daardoor gemakkelijk in gebruik. Samen met de gecreëerde, afgeschermde omgeving, flexibiliteit voor de gebruiker en een goede marketingcampagne lijken dit de succesfactoren te zijn van het Amerikaanse platform. Is het hiermee het ideale platform? Geen idee. Korné: ‘Een ideaal platform wordt samen met de eindgebruikers gebouwd, waardoor deze precies aansluit bij hun behoeften. Deze kan dus allerlei verschijningsvormen en functies hebben. Uiteindelijk gaat het om een hoge ledendichtheid op lokaal niveau, zodat de functies van het buurtplatform ook tot hun recht komen. Zodat als ik op zoek ben naar een oppas voor mijn kind, er ook daadwerkelijk interactie ontstaat. Om dat voor elkaar te krijgen is slimme marketing à la Nextdoor een belangrijke stap. Daar zijn Nederlanders ook best gevoelig voor.’