In de collegebrief over Beleid deelvervoer en vervoershubs schrijft het stadsbestuur na een motie dat deelfietsen en deelscooters op die locaties alleen werkt als er een financiële prikkel is. Zo’n prikkel via de OV-chipkaart blijkt technisch onmogelijk.
NS heeft wel toegezegd de stallingen van ov-fietsen bij stations te verbeteren en uit te breiden. Het OV-bedrijf is ook met de stad in gesprek om te kijken of ov-fietsen vanuit hubs in de buurt van garages en P+R-locaties met korting kunnen worden aangeboden.
In de collegebrief staat ook dat de gemeente vanaf 2025 stopt met deelsteps. Dit is omdat onvoldoende duidelijk is wat deelsteps kunnen bijdragen aan de opgaven zoals slim ruimtegebruik en een veilige en aantrekkelijke buitenruimte.
Rotterdam wacht daarom op het nieuwe kader voor Licht Elektrische Voertuigen (LEV) van het Rijk van kracht wordt. Die wordt verwacht in 2025.
Verplicht stallen in parkeerhubs
Andere deelfietsen en –scooters moeten voortaan in parkeerhubs gestald worden. Daarvan komen er honderd bij. Er komt een test in Kralingen om te zien of het mogelijk is om deelscooters verplicht binnen een hub te plaatsen.
Op 1 juli 2024 wordt zone-floating ingevoerd. Een deelauto is daardoor niet langer gekoppeld aan een specifieke parkeerplaats met laadpaal, die leeg blijft als de deelauto in gebruik is en daarmee een parkeerplek ‘bezet’ houdt, maar kan in een parkeerzone overal worden geparkeerd.
Ten slotte komt er een plafond voor deelvervoer. Zo zijn er maximaal 3000 deelfietsen en 3000 deelscooters mogelijk. Ook mogen er maximaal 750 deelbakfietsen in de stad worden gestald. De stad selecteert dan aanbieders op basis van kwaliteit en niet first-come-first-serve-basis.
Verrommeling aan banden
'Deelvervoer neemt een enorme vlucht en brengt de stad veel goeds. Het brengt Rotterdammers in beweging, verlaagt de parkeerdruk en houdt alle delen van de stad toegankelijk en bereikbaar’, zegt wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit).
‘Maar op straat en op de stoep is het soms ook een regelrecht zooitje, met deelscooters en -fietsen die lukraak worden geparkeerd en vol in de weg staan. Met dit pakket aan maatregelen geven we deelvervoer ruim baan waar het kan en leggen we de verrommeling aan banden.’
Het aantal deelauto’s in de stad groeide de afgelopen twee jaar van 400 naar 700 voertuigen en de deelfiets werd 420 procent vaker gehuurd. Ook de deelscooter werd populairder en de deelbakfiets is in Rotterdam een regelrechte hit gebleken, met 9000 procent verhuringen.