Het OV-knooppunt krijgt een flinke opwaardering, met als kerst op de taart 500 nieuwe woningen. Dit is een nieuwe slag binnen de Hoornse ambitie om 6.000 extra woningen te bouwen tot 2030. De totale ontwikkeling van het stationsgebied, genaamd ‘Poort van Hoorn’ vergt een investering van 200 tot 300 miljoen euro.
Het betreft een flinke herindeling. De gemeente gaat de supermarkt in het stationsgebied verplaatsen naar een andere locatie en er komen parkeergarages voor auto’s en fietsen. Hierdoor ontstaat ruimte voor woningen, kantoren, horeca, detailhandel en maatschappelijke functies. Het stationsgebied moet straks een beter knooppunt zijn voor trein, bus, fietser, voetganger en auto.
‘We gaan de Museumstoomtram meer zichtbaar maken en in de spotlights zetten’, vertelt wethouder Axel Boomgaars over het museum langs het spoor. ‘Het gebied aan de noordzijde krijgt een meer stedelijke uitstraling en de nieuwe invulling maakt dat het er zowel overdag als ’s avonds levendig is.’
Het busstation wordt verplaatst van de zuidzijde naar de noordzijde. Hierdoor moet aan de zuidzijde ruimte ontstaan voor meer groen en mogelijkheid om de singelstructuur te herstellen. ‘Het gevoel in de binnenstad te zijn, start dan direct aan de zuidzijde van het station.’
Volgens bouwkundig ontwerper Karres en Brands kenmerkt het huidige stationsgebied zich door een gebrek aan comfort en stedelijke kwaliteit en wordt het nog volledig gedomineerd door de Infrastructuur. ‘Het gebied is hierdoor in de loop der jaren geworden tot een verzameling van stedelijke restruimtes.’
Boomgaars is blij met het besluit: ‘De gemeenteraad heeft een historische beslissing genomen voor de gemeente Hoorn. Na jaren van voorbereiding kunnen we de plannen voor het stationsgebied nu ook echt gaan realiseren. We gaan hiermee een enorme kwaliteit toevoegen aan de stad.’
Marktpartijen aantrekken
Naast de investering van de gemeente en haar partners, zal het grootste deel door marktpartijen worden geïnvesteerd. Nu de kaders door de gemeenteraad zijn vastgesteld, kan de gemeente verder met de uitwerking. 'We gaan marktpartijen aantrekken en selecteren om dit ambitieuze plan verder uit te werken en daarin te investeren’, aldus Boomgaars.
De gemeente werkt samen met partners NS Stations, ProRail en de Provincie Noord-Holland aan de stationsontwikkeling. Deze verloopt in fases. De aanleg van een nieuw onderstation op de locatie tegenover het BP-station is al gestart, maar hoofdzakelijk begint het project aan de noordzijde van het stationsgebied. Dit is het gebied tussen het treinstation, het ziekenhuis, het Keern en de Koepoortsweg. Het duurt naar verwachting zo’n acht tot tien jaar om het hele stationsgebied te ontwikkelen.