Elektrisch aangedreven bedrijfswagens zijn zwaarder dan voertuigen die op diesel of benzine rijden. Dat komt door de batterijen. Een deel van deze wagens is daarmee zwaarder dan 3500 kilogram en is dan is een vrachtwagenrijbewijs nodig. 

Voor elektrisch aangedreven bedrijfswagens geldt een uitzondering, maar die heft minister Harbers vanaf 1 juli op. Harbers schrijft aan de Tweede Kamer dat verkeersveiligheid de doorslag geeft. De zwaardere voertuigen zijn gevaarlijker, zegt hij. Ook wil hij dat de tachograafplicht voor deze voertuigen gaat gelden. 

De Nederlandse mobiliteitssector is alvast onaangenaam verrast door het besluit. Veel te kort en onacceptabel, vinden Transport & Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland.  

‘Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.’ 

Honderden bedrijfswagens DHL aan de kant 

Voor pakketbezorger DHL zou dat betekenen dat honderden elektrische bestelwagens vanaf juli aan de kant komen te staan, zegt Roelof Hofman, COO bij DHL. De investering in deze wagens was 40 miljoen euro. 

‘Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting.’ 

De organisaties snappen de redenering niet dat het gaat om veiligheid. ‘Er is een pilot geweest waaruit niet is gebleken dat dit type bestelauto onveiliger zou zijn.’ Bovendien is het in Duitsland wél mogelijk om met een B-rijbewijs op iets zwaardere bedrijfswagens te rijden. 

Hoewel het om minder dan 1000 voertuigen in Nederland gaat, waarschuwen de organisaties dat dit soort maatregelen de bereidwilligheid op de proef neemt van ondernemers om te investeren in uitstootvrije voertuigen. 

Zorgtaxi’s en personenvervoer 

De zorgen worden gedeeld door brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). ‘Het is een slechte zaak. Net als de collega’s in het vrachtvervoer krijgen personenvervoerders steeds meer te maken met lokale regels (emissievrije zones)’, zegt woordvoerder Hilbert Michel. 

Personenvervoer viel niet onder de uitzonderingsregels, maar de hoop daarop was er wel, zegt Michel. Die is door het nieuwe beleid de grond in geboord. 

‘Ondernemers kunnen door dit zigzagbeleid geen goede investeringsbeslissingen nemen. Met kleinere voertuigen wordt het zorgvervoer minder efficiënt en de kosten dus hoger. Aangezien de sector al lijdt onder kostendruk is dit geen goede zaak.’ 

‘Hierdoor dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor de bestelauto met dieselmotor’, stellen de andere brancheorganisaties.  

Volgens lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en columnist op deze site Walther Ploos van Amstel is het besluit slecht nieuws voor bedrijven die zich voorbereiden op de mogelijke invoering van zero emissie zones of willen verduurzamen.  

‘Het is ook slecht nieuws voor de gemeenten die dit feit niet hadden meenomen in de onderbouwing van hun verkeersbesluiten (die kunnen terug naar de tekentafel).’ 

De branche-organisaties zeggen dat onduidelijk is hoe de bewindslieden verder willen met de ontwikkeling van zero-emissie vervoer. Ze roepen de nieuwe Tweede Kamer op om de uitzonderingsregels te verlengen totdat er nieuwe Europese regels zijn. 

De Tweede Kamer lijkt ook wel oren te hebben naar de zorgen van ondernemers. Zo stemde in oktober nog een meerderheid van VVD, CDA, SP, PVV, FVD, JA21, SGP, BBB, ChristenUnie, Denk en BVNL voor een uitzonderingsregel op de zero-emissiezones voor kleine MKB’ers. 

Vertrouwen op innovatie 

Harbers zegt te vertrouwen op innovatie en hoopt dat de industrie met oplossingen komt voor het bouwen van lichtere batterij-aangedreven voertuigen. De bewindsman zegt dat in de tussentijd gekozen kan worden voor een administratieve verlaging van het laadvermogen. 

‘Voertuigeneigenaren kunnen er op dit moment echter ook nog voor kiezen om de toegestane maximum massa (TMM) van het voertuig in het kentekenregister te verlagen naar 3.500 kg en het voertuig met minder laadvermogen te laten besturen door chauffeurs met rijbewijs B.’