‘Onze slimme verkeerslichten kunnen op verschillende manieren communiceren met voertuigen en weggebruikers’, zegt wethouder Arno Bonte. Hij legt daarmee uit hoe Coöperatieve Intelligente Transportsystemen (C-ITS) werken. 

‘Hulpdiensten krijgen groen licht bij kruispunten; andere weggebruikers krijgen een melding via flitsapps of navigatiesystemen, zodat zij sneller aan de kant kunnen.’ 

Een andere ontwikkeling in de gemeente zijn de zelfrijdende shuttles op bedrijventerrein Zuidoost Brabant (BZOB). Volgend jaar moeten die op dit terrein zonder chauffeur rijden.  

Helmond wil in 2025 zelfrijdende shuttles hebben laten rijden tussen Brainport Smart District en de Automotive Campus en in 2027 in de Helmondse binnenstad en omliggende gebieden. 

Andere slimme technieken die in Helmond worden getest, zijn apps die fietsers voorrang geven, digitale rateltikkers voor blinden en slechtzienden, speciale systemen die waarschuwen voor gevaarlijke situaties en het geven van snelheidsadviezen bij verkeerslichten. 

Helmond is meer dan 15 jaar  als stad nauw betrokken bij Europese ontwikkelingen rondom C-ITS. Daarbij werkt de gemeente nauw samen met SmartwayZ.NL en het internationale C-Roads platform, waar ook de prijs vandaan komt. 

Er waren 21 aanmeldingen voor de prijs, onder meer uit Wenen, Lissabon, Bordeaux, Parijs en Hamburg. Helmond was de enige Nederlandse inzending.