‘De vraag naar deelvervoer in Utrecht stijgt’, zegt wethouder Mobiliteit Lot van Hooijdonk. ‘Steeds meer inwoners kiezen voor flexibele en duurzame mobiliteitsopties. Het is fijn om te zien dat ze de voordelen van delen inzien.’
Om het gebruik van de deelauto de komende jaren verder te laten groeien, werkt de gemeente aan verschillende plannen. Hiervoor worden speciale afspraken met aanbieders van deelauto’s gemaakt.
Vaste parkeerplek
Zo is Utrecht de eerste stad die parkeerplekken beschikbaar stelt aan inwoners die hun eigen auto delen. Voor gebruikers van SnappCar, één van de populairste platformen, opende onlangs de eerste parkeerplaats aan de Arthur van Schendelstraat, niet ver van Utrecht centraal.
Inmiddels zijn 22 SnappCar-parkeerplaatsen geopend waar auto's van Utrechters staan die hun auto delen. Op korte termijn volgen er nog negen. Voorwaarde is wel dat de auto voor 85 procent van de tijd beschikbaar is voor verhuur.
Free-floating
Een nadeel van deelauto’s is dat de auto na gebruik vaak terug moet naar het opstappunt. In 2024 wil de gemeente daarom een proef starten met 'free-floating'-deelauto's die ook op andere plekken of in een andere stad kunnen worden ingeleverd.
Voor gebruikers geeft dit meer flexibiliteit in het gebruik. Bij de proef selecteert de gemeente twee aanbieders voor een looptijd van maximaal vijf jaar.
Ook maakt de gemeente afspraken met aanbieders van deelauto's om ervoor te zorgen dat het delen van vervoer toegankelijk is voor iedereen. Nu is voor een deelvervoerabonnement vaak een creditcard of een borgsom nodig.
Dat maakt het voor mensen met een kleine portemonnee soms moeilijk. Daarom onderzoeken de gemeente en de aanbieders samen hoe deelvervoer op termijn voor iedere inwoner van Utrecht mogelijk is.
De gemeente wil dat uiteindelijk alle auto’s emissieloos zijn. Deelauto’s van bedrijven zijn dat vaak wel, maar deelauto’s van particulieren niet altijd. Om deze transitie aan te moedigen blijft de gemeente nieuwe laadpalen plaatsen bij parkeerplekken voor deelauto’s.
Deelauto normaler dan privéauto
Vorig jaar had gemeente Utrecht de meeste 24/7 deelauto’s per 100.000 inwoners, blijkt uit onderzoek van CROW. Amsterdam en Den Haag volgden. In 2021 maakte bij 18 procent van de Utrechters iemand in het huishouden gebruik van deelvervoer. Uiteindelijk wil de gemeente Utrecht dat deelvervoer in 2030 normaler is dan het bezit van een eigen auto.
Net als in andere steden worden inwoners van de Domstad aangemoedigd om met een groep buurtbewoners of collega’s een auto te delen via een aanbieder. Verder zijn er speciale versoepelingen rondom parkeervergunning voor mensen die tijdelijk een deelauto willen uitproberen, of voor mensen die een auto met bekenden delen, maar niet in elkaars buurt wonen.
Andere aanbieders van deelauto’s in Utrecht zijn onder meer Greenwheels, MyWheels, Sixt en We Drive Solar.