'Uit gesprekken met gemeenten blijkt dat bij minstens acht gemeenten de ambitie leeft om in de toekomst ook andere voertuigcategorieën toe te voegen aan het regime van zero-emissiezones', schrijft Heijnen. In de regeling voor de voorgenomen uitstootvrije zones zijn nu alleen bestelbusjes en vrachtwagens opgenomen.

Gemeenten willen binnensteden volledig vrijwaren van diesel, LPG benzine. Alleen voertuigen op elektriciteit, waterstof of menskracht, zoals bakfietsen, zijn dan welkom. Uitzonderingen zoals kermiswagens en kraanwagens vooralsnog daargelaten. 

Voor bedrijfswagens zijn er inmiddels wettelijke regels, maar voor ander vervuilend vervoer, zoals touringcars, taxi’s, snor- en bromfietsen en particuliere auto’s, zijn nog geen sluitende afspraken gemaakt over toegang tot zero-emissiezones. 

Heijnen schrijft dat ze praat met gemeenten en de touringcarbranche om touringcars vanaf 2027 te kunnen weren uit uitstootvrije zones. Voor taxi’s loopt er een internetconsultatie. 

Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg hebben met bedrijven uit de taxibranche gesproken om taxi’s op brandstofmotoren te weren, maar dat is nog niet wettelijk geborgd. 

Particuliere voertuigen op benzine 

Particuliere personenwagens op benzine, LPG of diesel, zijn tot zeker 2030 welkom in zero emissiezones, als een gemeente geen milieuzone heeft ingesteld. Heijnen laat een besluit daarover aan een nieuw kabinet.  

De vrijstelling voor particuliere busjes en vrachtwagens stopt naar verwachting wel in 2030. Die mogen dan niet meer in de binnensteden met een uitstootvrije zone komen. 

Twijfel is er over snor- en bromfietsen op fossiele brandstoffen. De Tweede Kamer wil dat gemeenten ook die voertuigtypen kunnen weren in een

ZES komt voort uit de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) uit 2014. Toen sloten bedrijven, overheden en kennisinstellingen een convenant om de stadslogistiek effici\u00ebnter en duurzamer te maken.<\/p>

Inmiddels zijn er legio uitzonderingen op het principe van uitstootvrij vervoer. De uitzonderingen voor zero-emissiezones kunnen per gemeente verschillen, maar over het algemeen zijn dit veelvoorkomende uitzonderingen:<\/p>