‘Het zijn uitdagende tijden voor retailers met onder meer een laag consumentenvertrouwen en een hoge inflatie’, schrijft ING Research. Vooral voedingsmiddelen en kleding zijn duurder geworden, aldus ING Research. Meer mensen kopen daarom huismerken en laten speciaalzaken vaker links liggen.  

Daar bovenop komen hogere kosten voor personeel, inkoop, energie en transport. Volgens ING Research zijn winkels daarom minder lang open en sluiten sommige retailers filialen tijdelijk. Dat is een trend die al langer zichtbaar is. 

‘Het aantal fysieke winkels is in vijf jaar tijd met 6 procent gedaald, terwijl het aantal online winkels in dezelfde periode meer dan verdubbeld is. Vooral het aantal non-food winkels neemt af.’  

Met name winkels die niet-noodzakelijke producten verkopen, zoals meubels en elektronica, zien de omzet teruglopen. Binnen de non-food is alleen het aantal doe-het-zelf winkels met 2 procent toegenomen in vijf jaar tijd, aldus de onderzoekers. 

Winkels met etenswaren geen redding winkelstraat 

Het aantal supermarkten groeide wel, met 6 procent, en het aantal foodwinkels nam met 2 procent toe. Daarmee zijn er meer foodwinkels dan kledingwinkels. ING Research waarschuwt om de foodwinkels niet als redding van winkelstraten te zien. ‘De vraag is echter of dit op termijn niet leidt tot overcapaciteit.’ 

De bankiers verwachten voor de rest van 2023 een krimp in de afzet van de detailhandel van 2 procent. Dat is voor het eerst in tien jaar. ‘De consument houdt meer en meer de hand op de knip, vooral in de winkelstraat.’ 

Volgens ING Research geven mensen nog steeds geld uit, maar wordt er meer besteed aan horeca, vakanties en pretparken dan aan goederen.  

Toch verwacht ING Research voor 2023 een omzetgroei van 5 procent voor de detailhandel. Dat komt vrijwel volledig door de fors hogere prijzen.