‘Aan de randen van steden is ontzettend veel ruimte voor stadsdistributiehubs, maar we moeten beter nadenken of we de functie kunnen veranderen als de zero-emissie zones eenmaal van kracht zijn. We houden nog heel erg vast aan het klassieke principe dat een stadsdistributiecentrum puur en alleen fungeert als een overslagcentrum om alleen maar van modaliteit te wisselen' zegt Beckmann.
Als de keuze daarop valt dan voegt die schakel volgen de ceo van Intospace kosten toe maar heel weinig waarde. 'Het is uit noodzaak geboren omdat je elektrisch de stad in moet, maar deze aanpak is op termijn onhoudbaar.’
Hij ziet veel meer heil in een conceptwijziging waarbij hubs aan randen van steden dienen als ontkoppelpunt. ‘Dit betekent kortgezegd dat retailers die in het centrum zijn gevestigd tegen hun leveranciers zeggen, lever mijn voorraad af aan de rand van de stad af bij een hub in plaats van direct bij mijn winkels. De afnemer, de ondernemer, bepaalt vervolgens zelf wanneer en in welke omvang hij zijn goederen afroept.’
Tim Beckmann, ceo van Intospace: 'Geef retailers regie over last mile stadslogistiek’
Beckmann verwacht dat ondernemers met deze vraag gestuurde aanpak de meerwaarde gaan inzien van een stadsdc als de zero-emissiezones eenmaal van kracht zijn. ‘Je voegt waarde toe aan een centrum en je kunt die uitbreiden door bijvoorbeeld aan dit concept een busdienst toe te voegen.'
Die dienst zorgt ervoor dat vanuit de hub dagelijks goederen worden afgeleverd bij ondernemers in alle wijken van het centrum van een stad. 'Hierdoor ontstaat een heel andere dynamiek en logistieke grondvorm.’
Gebundelde aanlevering
Vanuit zijn verleden bij Kuehne + Nagel weet Beckmann dat vooral grote retailers erg gecharmeerd zijn van deze ‘on demand’ aanpak, waarbij zij goederen vanuit een centrale magazijnlocatie krijgen aangeleverd in plaats van rechtstreeks door hun leveranciers.
‘Als logistiek dienstverlener zagen we dat leveranciers bij retailers bijvoorbeeld een keer per maand containers afleverden vol met goederen. Dat is inefficiënt en daar heeft een retailer niet zo heel veel aan want het risico op bijvoorbeeld onverkoopbare voorraden is veel te groot.'
Daarom koos de logistiek dienstverlener ervoor om voor meerdere retailklanten een centraal warehouse in Veghel in te richten. 'Leveranciers leveren daar gebundeld hun goederen aan. Dat stelt de retailer vervolgens in staat om zelf de regie te voeren over zijn orders en die wekelijks te laten aanleveren.’
Met een aantal grote transporteurs, kennisinstellingen en overheden onderzoekt Intospace binnen het consortium Cilolab2 onder andere de kansen van de on-demand aanpak in de praktijk. Bedoeling is volgens Beckmann dat het concept in de praktijk wordt gebracht op de toekomstige City Logistics Innovation Campus (CLIC) in de gemeente Haarlemmermeer.
De grondwerken voor de locatie van de city logistics campus op bedrijventerrein Lijndenhof pal naast de A9 bij Badhoevedorp zijn inmiddels afgerond. Volgend jaar start de bouw van het eerste distributiecentrum op het terrein dat een living lab moet worden voor duurzame stadslogistiek-innovaties.
Retailers voeren last mile-regie
‘Tegelijkertijd zijn we aan het kijken wat er uit deze studie naar voren komt. Op basis van die conclusies kunnen we straks bepalen hoe een dc er idealiter uit komt te zien', legt Beckmann uit.
'Dit lukt alleen als we andere partijen kunnen inspireren'
Dat geeft de ontwikkelaar de ruimte om een en ander te kunnen aanpassen aan een centrum. 'Waarom zou je nu al een pand neerzetten, terwijl de conclusies straks anders blijken te zijn?’
In eerst aanleg was de opzet dat op het 132.000 vierkante meter grote CLIC-terrein in het hart van de Metropool Regio Amsterdam (MRA) kleine units zouden komen voor de verhuur aan retailers.
Volgens Beckmann werkt die opzet nog steeds, maar het vereist veel meer samenwerkingskracht vanuit de retail zelf. Hij ziet meer heil in een groot centrum waar verschillende leveranciers straks hun spullen afleveren.
'Retailers kunnen vervolgens zelf hun eigen zendingen afroepen en laten samenstellen voor de last mile bezorging. Dat is een heel andere aanpak maar conceptueel gezien geloof ik daar meer in. Het komt alleen pas op gang als we andere partijen hiermee kunnen inspireren.’