‘Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld’, schrijft Klarna naar aanleiding van hun wereldwijde Shopping Pulse-onderzoek.
‘De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat.’ Aan de andere kant hebben ook winkels geïnvesteerd in hun online-presence.
‘De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij millennials.’ 45 procent van die groep winkelt het liefst online, tegenover 21 procent in een fysieke winkel.
De Millennials worden op de voet gevolgd door Generatie Z, van wie 40 procent het liefst online winkelt, tegen 29 procent in een fysieke winkel. Baby boomers shoppen nog het liefst offline, maar dat schuift ook, stelt Klarna. Ook social shopping neemt toe.
Woensdag en zondag
De populairste online shoppingdagen van Nederlanders zijn volgens Klarna woensdag en zondag (+6 procent meer dan gemiddeld). Veruit de minst populaire dag om online te winkelen is zaterdag (-11 procent). Het populairste tijdstip voor online shopping is tussen 21 en 22 uur.
De belangrijkste redenen voor Nederlanders om online te shoppen in plaats van in een fysieke winkel zijn volgens Klarna tijdsbesparing, eenvoudig om prijzen te vergelijken en een breed aanbod.
De cijfers komen uit een enquête onder 19.293 consumenten, van wie 1.006 Nederlanders, en eigen Klarna data van online aankopen in meer dan 500.000 online winkels over de hele wereld. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Napa.
Het Zweedse Klarna levert diensten voor achteraf betalen in zowel webwinkels als fysieke winkels. Het bedrijf zegt marktleider te zijn op het gebied van online betalen in Europa.