‘Verhuurcontracten in de retail zijn vrij klassiek ingestoken’, zegt Rik Janssen, manager marketing en communicatie bij Wereldhave. ‘Door een lange minimale huurtermijn en de hoge afbouw- kosten van panden is voor veel retailers het investeringsrisico te hoog. Dat merken we vooral sinds de coronacrisis.’ 

De vastgoedbeheerder leverde in samenwerking met Bulsink units met het whitebox-concept de nieuwbouwruimte volledig afgebouwd op, met vloer, verlichting, een klimaatinstallatie, een pantry en afgewerkte wanden in een gekozen kleur.  

‘Eigenlijk hoeft de ondernemer alleen displaymaterialen, kassa en de collectie mee te brengen. Willen ze de ruimte verder personaliseren, dan stemmen we dat in overleg af’, zegt Janssen over het concept dat in de Tilburgse Emmapassage wordt toegepast. 

Wereldhave neemt vervolgens zelf het risico. Ze vragen geen vast maandbedrag, maar een percentage van de huur. ‘We gaan op voorhand natuurlijk wel met elkaar in gesprek. Huurders moeten kunnen aantonen dat zij iets goeds gaan neerzetten’, zegt Janssen.  

Er zijn vijf kant-en-klare units gebouwd in de Emmapassage. Die zijn gehuurd door America Today, MSCH Copenhagen, alcoholvrije slijterij Nix & Nix, Voetbalshop.nl en Ecco. ‘Voor het concept Nix & Nix bijvoorbeeld, dat alleen nog een fysieke winkel in Haarlem had, was dit een kans om zich op een A-locatie in een flagshipstore te vestigen.’ 

Wereldhave is sinds 2016 betrokken bij de herontwikkeling van het Tilburgse stadshart. De vastgoedbeheerder is behalve in Tilburg ook actief in Arnhem, Dordrecht, Capelle aan den IJssel, Hoofddorp, Heerhugowaard, Leiderdorp, Nieuwegein, Purmerend en Roosendaal. De onderneming beheert ook retailvastgoed in België en Frankrijk.