‘Het eerlijke verhaal is dat we dit hebben gedaan na feedback vanuit omwonenden. Niet omdat er kritiek is op onze distributiecentra’, zegt woordvoerder Stefan de Bruijn van Flink. ‘Zo was er bij onze pilotlocatie in Alkmaar geen enkel probleem met de buurt.’ 

Ophalen van boodschappen kon al in ruim twintig filialen, zegt hij. ‘Nu hebben we gekeken om het pand optisch mooier te maken. En extra functies toe te voegen. Zoals ophalen postpakketjes en lenen fietspomp.’ 

Ook staat er een zuil om de producten te bestellen. Een medewerker haalt de goederen op en stopt het in een tas of doos. De klant wacht even in een zitje. 

Foto: Flink
De nieuwe locatie in Alkmaar. Foto: Flink

De pilot in Alkmaar moet uitwijzen of het concept aanslaat. Daarvoor neemt Flink een aantal maanden. Zelfs bij succes in de Noord-Hollandse stad is het niet vanzelfsprekend dat alle distributiecentra worden omgebouwd.  

‘We hebben twee typen locaties. Zo is een deel van onze distributiecentra gevestigd op een bedrijventerrein. Daar gaan we dit niet doen. Gemeenten willen dat vaak ook niet. Die geven bijvoorbeeld actief aan dat er geen extra parkeerbewegingen in dat gebied mag plaatsvinden.’ 

‘Daarnaast hebben we locaties op niet-bedrijventerreinen. Bijvoorbeeld in woonbuurten of bij andere winkels. Daar luisteren we naar de feedback van de buurt voor extra diensten’, zegt De Bruijn.  

‘Denk bijvoorbeeld producten aan de datum, die we onder de term ‘Too good to go’ in onze locatie kunnen verkopen tegen korting.’ 

Flink mag weer locaties openen

Een aantal steden, waaronder Amsterdam, heeft in het recente verleden een moratorium gesteld op de komst van nieuwe flitsbezorgers in binnenstad. ‘Dat is inmiddels verlopen’, zegt De Bruijn. 

Er is nieuw beleid en op basis daarvan heeft Flink de afgelopen maanden twee nieuwe distributiecentra in Amsterdam mogen openen. ‘Dit zijn locaties met een bedrijvenfunctie. Die zullen dus geen nieuwe inrichting en nieuwe aankleding krijgen.’

In Nederland is Flink actief in meer dan veertig gemeenten.