Als proef voerde Nijmegen vorig jaar al in enkele centrumstraten op bepaalde tijdstippen barrières in, om overlast tegen te gaan. Later zijn daar meer straten aan toegevoegd. 

De proef werkte, laat de gemeente Nijmegen weten. Bewoners, bezoekers en ondernemers gaven aan dat zowel de verkeersveiligheid als leefbaarheid van het afgesloten gebied en de omgeving erop vooruit is gegaan. 

Bij ondernemers bestonden zorgen over bereikbaarheid voor zowel bezorgingen (catering) als voor laden en lossen.  

Daarom worden de camera’s en andere handhavingsmiddelen volgens de gemeente zo ingesteld dat ondernemers altijd bij hun bedrijf kunnen komen. 

Camera’s buiten afsluittijden uit 

De camera's ‘flitsen’ alleen kentekens en voertuigen tijdens de avond- en nachtafsluiting. 'Buiten het tijdsvenster zijn de camera's uitgeschakeld', zegt een woordvoerder van de gemeente tegen Stadszaken. 

'Verder hanteren we de wettelijke bewaartermijnen voor overtreders, net zoals we dat bij de overige camera gebieden doen.'   

Nijmegen is niet de eerste Nederlandse stad die deze maatregel neemt. Onder meer Amersfoort, Groningen en Utrecht gingen Nijmegen voor. 

'Net als andere steden willen we met de afsluiting zorgen voor een meer verblijfsvriendelijke binnenstad', zegt de woordvoerder.

De afsluiting gaat per 1 juli aanstaande in en geldt van zes uur 's avonds tot zes uur 's ochtends.   

Onderdeel van weren auto’s uit centrum 

De afsluiting is een eerste stap in het beleid van Nijmegen om auto’s zo veel mogelijk uit het centrum te weren.   

Zo start vanaf 1 oktober een proef met een elektrisch busje dat rondjes door het centrum rijdt.  

Mensen kunnen buiten het stadscentrum in de 'StadsHopper' stappen en gratis naar de plaats van bestemming in het centrum reizen. Het busje moet ieder halfuur rijden.