Volgens Rolf Mars van dochterbedrijf KWS Infra is deze innovatie, die voorlopig de naam PlasticRoad krijgt, duurzamer, gaat de aanleg veel sneller en houd je met deze constructie holle ruimte over voor bijvoorbeeld kabels of afwateringsbuizen. ’Die duurzaamheid komt vooral doordat plastic wegen amper onderhoud vergen. Het is ongevoelig voor corrosie en weersinvloeden en het is bestand tegen extreme temperaturen. Veertig graden vorst of tachtig graden boven nul zijn voor plastic wegen geen probleem.'
100 procent circulair wegdek
VolkerWessels claimt daarnaast dat het gebruikte plastic voor de wegen 100 procent gerecycled materiaal is. Plastic en andere soorten kunststof worden samen verwerkt tot prefab-wegdelen, die direct richting de nieuwe weg kunnen worden vervoerd. Dat levert veel tijdswinst op.
Volgens KWS kan een weg van plastic tot drie keer langer mee in vergelijking met asfalt. Het zal echter nog even duren voor we over plastic kunnen rijden. ‘We zoeken eerst partners die samen een pilot uitvoeren. Denk aan de recyclebranche, universiteiten en gemeenten’, aldus Mars. De eerste gemeente waar men aan de slag gaat is Rotterdam, waar een testopstelling (lab op Straat) beschikbaar komt.