Huiseigenaren kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor bijvoorbeeld dak-, vloer- en glasisolatie of voor de aanschaf van een warmtepomp. In de praktijk blijkt het aanvraagproces voor de zogenoemde Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) vaak onbegrijpelijk, ontoegankelijk en tijdrovend.
Mensen die een melding deden, klaagden onder meer over de meetmethodes die onduidelijk zijn. Zo is het bij het inmeten van isolerend glas meestal onduidelijk of het raam met of zonder kozijn opgemeten moet worden.
Veelgehoorde klacht is ook dat de subsidie vaak lager uitvalt dan verwacht. Dat geldt met name voor de tegemoetkoming voor glasisolatie. In veel gevallen komt die niet uit op 15 of 30 procent van het geïnvesteerde bedrag, zoals wordt beloofd, maar op slechts 5 procent, aldus VEH.
Verder klagen huiseigenaren bij VEH over het invullen van de juiste meldcode op de factuur van de aannemer, die de verduurzamingswerkzaamheden doorvoert.
VEH-directeur Cindy Kremer spreekt van een kwalijke zaak. ‘Als je je ramen gaat vervangen, investeer je al snel tienduizenden euro's. Als blijkt dat je een veel kleiner deel ervan terugkrijgt, komen mensen al gauw financieel in de knel.’
Eigen Huis startte het subsidiemeldpunt nadat de belangenorganisatie voor huiseigenaren veel klachten had ontvangen. Het punt ging op 24 maart open, waarna de VEH bijna zevenhonderd meldingen kreeg. Inmiddels is het meldpunt gesloten.