'De komende jaren worden stadshubs onmisbaar in de stadslogistiek omdat de (lokale) overheid actief beleid voert op leefbaarheid in steden’, schrijft David Bolscher, sector analist Transport en Logistiek van ABN Amro in een nieuw rapport.
De komst van verplichte zero emissie stadslogistiek (ZES) maakt dat stadshubs alleen maar belangrijker worden. En vervoerders willen graag stadshubs delen, blijkt uit een enquête van ABN Amro.
Toch blijft dat achter. Uit cijfers van Buck Consultants International blijkt van de geschatte 350 stadshubs (kaart van TLN) die Nederland telt, er vijftig zijn die worden gedeeld door verschillende vervoerders.
'Vaak is het gebruik van stadshubs als gevolg van de lage marges in de logistiek te duur omdat de huurprijs van stedelijk vastgoed hoog is en overslag extra logistieke kosten met zich meebrengt', schrijft Bolscher. Ook locaties vinden blijft lastig. Gemeenten kunnen helpen met aangepaste bestemmingsplannen. Dat trekt investeerders over de streep.
Vastgoedontwikkelaars die hubs aanbieden, kiezen vaak voor grotere locaties. Die zijn vaak te groot voor kleinere bedrijven. Gemeenten kunnen in het verstrekken van vergunningen eisen stellen, zoals de verplichting om de ruimte open te stellen voor verschillende vervoerders. Zulke concepten vragen volgens ABN Amro wel om innovatieve verdienmodellen voor aanbieders van de hubs.
Voor het rapport sprak Bolscher onder meer met City Hub. Die leverancier van whitelabel hubs vraagt uiteraard huur. Dat kan vast of flexibel. Maar ook worden kantoorruimten en oplaadmogelijkheden aangeboden. Met speciaal ontwikkelde software worden goederenstromen van meerdere leveranciers gebundeld.
De centrale rol ligt volgens ABN Amro bij logistieke dienstverleners. Die hebben een leidende rol in de beweging naar meer gedeelde stadshubs. ‘Zij moeten het vertrouwen winnen van vervoerders en ontvangers om de regie over hun zendingen uit handen te geven.’