Het aandeel batterij elektrische voertuigen (BEV’s) steeg in twee jaar met bijna 32 procent naar 328.300. Dat is een fractie van het totale aantal auto’s. Dat aantal zit, inclusief auto’s die rijden op benzine, gas en diesel, op ruim 11 miljoen. 

Een snellere groei is nodig voor het halen van de duurzaamheidsambities. Volgens het KiM zijn er niet voldoende BEV’s beschikbaar. Dat komt onder meer door de oorlog in Oekraïne en de coronacrisis. Daardoor zijn chips en grondstoffen niet voldoende beschikbaar. Ook is er een tekort aan arbeidskrachten. 

Aan de vraagkant stokt het ook, vooral bij particulieren. KiM vermoedt dat BEV’s vaak nog te duur zijn. Ook zijn er zorgen leven over de actieradius en het aantal beschikbare laadpalen. 

Nieuwe BEV’s worden volgens het KiM vooral gekocht door bedrijven waarvoor de auto’s onderdeel van het businessmodel zijn, zoals leasemaatschappijen of taxibedrijven. Dat is ook voordelig omdat er minder bijtelling voor privégebruik bij BEV’s is dan voor een brandstofauto. 

Dat beeld verschuift wel, meldt het KiM. Een steeds groter aandeel van de nieuwverkopen is bestemd voor particulieren en zzp’ers. Het gaat hierbij zowel om private lease als om privéaanschaf. 

Auto’s worden doorgaans ingedeeld in segmenten. Voor personenauto’s zijn dat: A (klein), B (compact), C (klein-midden), D (groot-midden) en E (groot, luxe en sportief). Om particulieren over te halen een BEV aan te schaffen, is er vooral veel meer aanbod nodig van B en C, verwacht de KiM.  

En die zijn er onvoldoende, ook niet in de tweedehandsmarkt. Daar komen nu mondjesmaat grotere modellen beschikbaar, die eerst als leaseauto hebben gereden. De vraag is of particulieren die wel kunnen en willen betalen. 

Subsidies verhogen en drempels verlagen

Om de markt voor BEV’s te stimuleren denkt KiM aan het duurder maken van auto’s op fossiele brandstoffen, al is dat juridisch lastig. Wel zijn er subsidies mogelijk voor BEV’s.  

Ook maatregelen die de laadinfrastructuur toegankelijk maken, verlagen de drempel voor het gebruik, zegt het KiM. Welke stappen zijn bijvoorbeeld haalbaar voor de grote groep Nederlanders (60 procent) die geen privéparkeerplek hebben? 

Om de tweedehandskoper meer vertrouwen te geven, zijn positieve en realistische verhalen van elektrische rijders nodig. Een standaard batterijcheck voor occasions is ook nodig, aldus het KiM.