De app was een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die geld gaf voor de ontwikkeling van zeven pilots voor MaaS, waarvan Eindhoven er een was. De app, gemaakt door dienstverlener Turnn, is voornamelijk getest door medewerkers van ASML. Ook zo’n veertig ambtenaren van de gemeente Eindhoven nam deel. 

‘Helaas viel de test midden in de coronaperiode, waarin de meeste medewerkers thuis werkten’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Vanuit ASML deden veel meer mensen mee, maar ook daar is natuurlijk veel thuisgewerkt.’ Ondanks de tegenslagen heeft de proef duidelijk gemaakt dat de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke app met veel opties meer tijd vraagt dan vooraf werd gedacht.

Ondanks de learnings zit een vervolg er voorlopig niet in, zegt de woordvoerder. ‘Het kan best dat zijn er een MaaS-app terugkomt. Hoe? Dat weten nog niet. Eind 2023 komt de gemeente met een masterplan mobiliteit. Daarin zal het onderwerp worden opgenomen.’ Eindhoven houdt de andere zes pilots goed in de gaten. Mogelijk dat daarvan een app naar de Brabantse situatie wordt vertaald. 

ASML laat weten dat er naar andere manieren wordt gezocht om medewerkers duurzaam naar het bedrijf te laten komen. 'Meer dan een derde van de medewerkers komt al met de fiets naar het werk. De Hely-deelfietsen vormen daar een onderdeel van’, aldus de chipmachinemaker in een persbericht. Het bedrijf onderzoekt ook nieuwe concepten voor duurzame mobiliteit. 

De andere zes MaaS-pilots zijn in Amsterdam Zuidas (Amaze), Groningen/Drenthe (Arriva, met hun landelijke app Glimble), Limburg (eveneens Arriva), Rotterdam-Den Haag (Pon MS&R), Twente (GOAN!) en Utrecht-Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern (Gaiyo).

Hans Jeekel, mobiliteitsdeskundige en voormalig hoogleraar Societal Aspects of Smart Mobility aan de TU Eindhoven, zei eerder tegen Stadszaken dat hij het onbegrijpelijk vindt dat niet is ingezet op een nationale app. Een Europees MaaS-project, waar Eindhoven aan deelnam, liep eerder al spaak.