Het is de bedoeling dat de kronkelende 127 meter lange en 10 meter brede loopbrug ook een toeristische hotspot wordt.  ‘De passerelle is niet zomaar een loopbrug, het is echt een opgetilde straat met houten bankjes, bomen, groen en zelfs een kunstwerk met water’, zegt de Zwolse wethouder Gerdien Rots  

‘Je kunt de brug gebruiken als een snelle looproute, maar het is ook een fijne plek om af te spreken, lekker te zitten of uit te kijken over het spoor. Want de unieke S-vorm van de passerelle versterkt de speciale beleving. Op elke plek op de brug heb je een ander uitzicht op de stad.’ 

De nieuwe passage over het station heen is een belangrijke ontwikkeling voor de Zwolse spoorzone, die daarvoor alleen via het station was verbonden aan het stadscentrum.   

De komende jaren herrijst daar een geheel nieuw woon-werkgebied, met onder meer duizenden woningen in het deelgebied Hanzekwartier en bedrijvigheid en innovatie in het Innovatiedistrict. Zo wil Zwolle een van de sterkste economische regio’s van Nederland worden.

De nieuwe loopbrug kost in totaal 28 miljoen euro. 1,5 miljoen euro daarvan wordt betaald door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit de subsidiepot Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten (KCI), omdat de brug van hout wordt gemaakt.