Het gaat om subsidie voor de aanschaf van bijvoorbeeld elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Ook kan geld worden aangevraagd voor de ombouw van vervuilende machines naar schone. 

De subsidie is nodig omdat bouwmaterieel op waterstof of batterijen vaak veel duurder is dan materieel dat op diesel draait, stelt het kabinet. Bouwers kunnen met de subsidie tot maximaal 40 procent van het prijsverschil met diesel vergoed krijgen 

De hogere subsidie is een reactie op de nietigverklaring van de stikstofbouwvrijstelling. De Raad van State oordeelde dat stikstofuitstoot tijdens de bouw niet genegeerd mag worden. Daardoor moeten bouwers voor veel projecten een milieuvergunning aanvragen of uitbreiden met bouwactiviteiten.  

Staatssecretaris Heijnen: ‘We weten allemaal dat stikstof een probleem is, ook voor de bouw. Met uitstootvrije machines helpen we dat probleem steeds verder de wereld uit. Ik weet dat de bouw graag wil, want vorig jaar was de subsidiepot binnen één dag leeg. Daarom stop ik er komend jaar fors meer in, want ik wil echt meters maken met de sector. Op weg naar een bedrijvige bouwplaats, maar zonder stikstof en uitlaatgassen.’ 

Ook voor ondernemers die een vrachtwagen zonder uitlaatgassen willen rijden, komen meer subsidiemogelijkheden. In 2023 komt daar in totaal 30 miljoen euro voor beschikbaar. Dat is 5 miljoen meer dan vorig jaar.