‘Supermarkten trekken veel bezoekers op regelmatige basis, die ook hun andere aankopen in het centrum doen’, zegt Chris Lanting, Director Retail bij Colliers. Als voorbeeld haalt hij Stadshagen in Zwolle aan. Daar is 30 procent van het vloeroppervlakte in gebruik als supermarkt, 16 procent mode & luxe en 5 procent horeca. Stadshagen kent een leegstand van 1 procent en telt 55 bezoekers per m² per maand.
Ter vergelijking: voor de door Colliers onderzochte winkelcentra ligt het gemiddelde op 9 procent leegstand en 28 bezoekers per vierkante meter per maand. Een onderzocht winkelcentrum in Apeldoorn trekt aanzienlijk minder mensen aan, namelijk 11 per vierkante meter per maand. De leegstand is er 36 procent. In het winkelcentrum in Apeldoorn is geen enkele supermarkt gevestigd.
Restaurants hebben een vergelijkbaar, maar moeilijker meetbaar effect, zegt Lanting. ‘Horeca kan alleen bijdragen aan succes als het een aanvulling is op de al aanwezige diverse branchering. Bijvoorbeeld door een bewuste keuze te maken over de verdeling lokale horeca versus ketens, afhaalpunten versus zitgelegenheden en fastfood versus gezonde voeding.’
Lanting zegt dat er meer factoren zijn die een grote rol spelen, zoals de bereikbaarheid, staat van onderhoud en parkeergelegenheid. ‘Branchering blijft maatwerk’, zegt Lanting.