‘Leveranciers zijn al jaren hard bezig om te voldoen aan haalbare en betaalbare normen voor bouwmaterieel’, zegt Albert Lusseveld, programmamanager duurzaamheid bij BMWT. Dat is de brancheorganisatie voor importeurs en leveranciers van elektrisch bouwmaterieel. Toch is er weinig voorhanden.  

Door een tekort aan grondstoffen kunnen zware machines niet in grote getalen geleverd worden. Daarnaast liggen Nederlandse duurzaamheidseisen hoger dan de Europese, vult hij aan. ‘De Nederlandse markt is qua grootte niet ‘de grootste schreeuwer’. Dat maakt het aanbod nog schaarser.’ Wel is het mogelijk om bouwmaterieel om te bouwen, van een dieselmotor naar batterij-elektrisch of naar een aandrijving op waterstof. Al kost ook dat tijd. 

Gelukkig voor de leveranciers staat de telefoon niet roodgloeiend na de uitspraak van de Raad van State over de bouwvrijstelling. Hoewel de sector volgens hem het einde van de bouwvrijstelling had kunnen zien aankomen, is de vraag naar elektrisch en daarmee duurzaam bouwmaterieel, de afgelopen tijd niet sterk toegenomen, zegt Lusseveld. 

Stikstofberekeningen al uitgevoerd 

Bouwers laten Stadszaken weten al langer voorbereid te zijn op de uitspraak. ‘In twee jaar investeren wij zo'n 34 miljoen in elektrisch bouwmaterieel om eventuele vertraging op te vangen’, laat een woordvoerder van gebiedsontwikkelaar Heijmans weten. ‘Het is uiteraard de vraag of de levering van die apparatuur ook mogelijk blijkt, gezien de stijgende vraag naar dergelijke duurzamere machines. Maar daar hebben we vertrouwen in.’ 

Bovendien liet het bedrijf uit Rosmalen bouwplannen eerder al controleren met Aerius, de stikstof-rekentool van het RIVM. Daardoor kunnen nieuwbouwprojecten van Heijmans zonder problemen doorgaan, zodra de vergunningen zonder de bouwvrijstelling worden uitgegeven.  

Ook bouwbedrijf Dura Vermeer kijkt al langer vooruit. ‘We zijn al jaren bezig met scenario's, om voor te sorteren op duurzamer gebouwde projecten’, zegt Glenn Metselaar, woordvoerder van Dura Vermeer. Om te verduurzamen zegt het bedrijf al langer in te zetten op elektrificatie, vooral voor zwaarder materieel. 

‘Vorig jaar zijn we een samenwerking voor vrachtwagens op waterstof gestart met onze partners in vervoer en logistiek, Millenaar & Van Schaik en Jan Bakker. Maar we werken ook al met circulaire hubs, waar we materialen up-cyclen en waar mogelijk met een boot duurzaam de stad inbrengen.’ 

Van fossiel naar volledige elektrificatie lukt niet van vandaag op morgen, zegt Metselaar. Toch gebeurt er veel op dat gebied.  ‘Geen enkele grote bouwpartij heeft de laatste jaren stilgezeten. Wie proactief vooruitkijkt, heeft al ingezet op de stikstof-opgave. In ieder geval op het thema van verduurzaming.’