In eerste berichtgeving trok Go Sharing zich terug uit Apeldoorn, Almelo, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Assen, Deventer, Enschede, Hengelo, Maassluis, Hilversum, Hoofddorp, Leidschendam-Voorburg, Ridderkerk, Rijswijk, Zoetermeer, Zwolle en Oosterhout. Later bleek dat het bedrijf haar activiteiten in twee keer zoveel steden staakte: van de 45 gemeenten blijven er nu twaalf over.

In deze steden bleek het gebruik van deelvoertuigen van Go Sharing te laag. Het bedrijf linkt dat aan de complexiteit van de service in meer afgelegen gebieden. ‘Nog niet overal is Go Sharing in staat dit op een winstgevende manier te doen.’ 

Directeur Raymon Pouwels wil zich eerst richten op steden waar Go Sharing wel goed ontvangen is. Het gaat dan om Almere, Breda, Den Bosch, Den Haag, Delft, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Rotterdam, Schiedam en Tilburg. Veel van deze steden kennen een hoog percentage studenten. 

Door zich terug te trekken uit de 33 steden, waar minder gebruik wordt gemaakt van de deelconcepten, hoopt de aanbieder een stabiele basis voor deelvervoer te creëren en de kwaliteit verder te bevorderen.  

‘Parallel aan dit traject voeren we gesprekken en doen we onderzoek om te kijken wat ervoor nodig is om deelvervoer ook in te zetten op locaties die momenteel niet rendabel zijn’, aldus Go Sharing in de aankondiging. De aanbieder hint daarmee op een mogelijke herintroductie van haar diensten in de 33 steden.  

‘Onze ambitie is om overal altijd en voor iedereen beschikbaar te zijn. We zien dit dan ook als slechts een tijdelijke stop’, schrijft Go Sharing. 

De komende weken geeft de aanbieder per servicegebied aan wat de gevolgen van het vertrek zullen zijn. Het tegoed van gebruikers blijft geldig in de Nederlandse steden waar Go Sharing actief is.