Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, maakt gebruik van de mogelijkheid om zonder subsidie op eigen risico nieuwe verbindingen aan te bieden op het spoor in Nederland. ‘Deze nachttreinen zijn voor Arriva een commerciële kans om te groeien’, meldt het bedrijf. Het gaat vooralsnog om een proef van een jaar.
Arriva is al actief met bus- en treinvervoer in onder meer Friesland, Noord-Brabant, in Limburg en in Zuid-Holland. In Noord-Nederland exploiteert Arriva zowel stoptreinen als sneltreinen.
Tussenstations
De nachttreinen vertrekken in de nacht van vrijdag op zaterdag om 1.01 uur vanuit Maastricht en doen de stations Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid aan. Om 5.40 uur rijdt de trein weer terug. De route van en naar Groningen is nog niet bekend.
De vervoerder maakt in de nachttreinen geen onderscheid tussen eerste en tweede klas. Fietsen meenemen is niet toegestaan. De e-tickets van tien euro voor een enkele reis kunnen vooralsnog alleen worden gekocht via de Gimble-app. De opstapplaats maakt niet uit voor de ticketprijs.
Door de aankondiging van Arriva wordt het ‘s nachts nog drukker op het railnetwerk. Niet alleen rijden veel goederentreinen ‘s nachts, ook internationale vervoerders proberen een route vast te leggen. Zo is de European Sleeper van plan om in 2023 nachttreinen naar onder meer Praag te laten rijden en rijdt de GreenCityTrip volgend jaar onder meer naar Budapest en Kopenhagen met een slaaptrein.