‘In dit project gebruiken we in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden’, zegt Paul van Vuuren, CEO VDL Bus & Coach. ‘Die voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om in een opslagfaciliteit te worden gebruikt.’ 

Van Vuuren zegt dat zijn bedrijf in Europa voorloper is op het gebied van elektrisch openbaar vervoer en dat het aanbieden van een duurzame circulaire oplossing voor onze batterijen past in de bedrijfsstrategie. ‘De toepassing ervan vergt echter nog veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan we daarom in dit project veel testen en data verzamelen.’ 

Voor VDL is dit het eerste project, maar RWE heeft al ervaring met het omzetten van batterijen naar een energieopslagsysteem. Het eerste project van RWE van deze aard werd in 2021 in gebruik genomen, met een energieopslagsysteem uit gebruikte ion-lithium batterijen van Audi op het terrein van de waterkrachtcentrale in het Duitse Herdecke. 

Zowel RWE als VDL hebben de ambitie om veel meer batterijen op deze manier een tweede leven te geven. Uit berekeningen van de bedrijven bereiken jaarlijks 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus. Nu gaan die naar recyclingbedrijven, maar de bedrijven pleiten ervoor om die voor energieopslagsystemen in te zetten. Pas daarna zouden de batterijen gerecycled moeten worden.  

De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk wordt naar verwachting in 2023 operationeel.