Onlangs verscheen de internationale versie van het wereldberoemde spel Monopoly. Giethoorn heeft daarbij een primeur: als enige dorp ter wereld staat ze op de kaart, zodat ons land met twee plaatsen vertegenwoordigd is. Ook Amsterdam heeft een plekje op het speelbord bemachtigd. Hoe is het Giethoorn gelukt om een miljoenenstad als Madrid af te troeven? Stadszaken maakte een reconstructie.

Twee wild cards

Bij de PR Factory, het communicatie/PR-bureau van Hasbro, komt omstreeks 3 maart een telefoontje binnen. Er zijn twee wild cards te vergeven, nadat in een eerdere ronde al de 22 populairste hoofdsteden een plekje hebben veroverd. Amsterdam zit daarbij, zij het met de hakken over de sloot. Nu is het ‘free for all’; de twee dorpen en/of steden (waar ook ter wereld) met de meeste stemmen krijgen de laatste twee posities op het bord.

‘We zijn gaan brainstormen en kwamen tot de conclusie dat we opvallende plaatsen zover moesten krijgen om campagne voor zichzelf te voeren’, blikt Jorike Vendrig, woordvoerder namens Hasbro Nederland, terug. Almere werd geopperd, alsook Kinderdijk. Het werd uiteindelijk Giethoorn. Ze neemt in eerste instantie contact op met Lennard de Boer, mede-eigenaar van Giethoorn.com, een bedrijf dat de promotie van Giethoorn als kerntaak heeft. Deze was meteen zó enthousiast dat het niet nodig was om andere plaatsen te benaderen.

De afloop is bekend. Giethoorn heeft een campagne gevoerd zoals nog niet eerder vertoond. Niet alleen de eigen inwoners deden van zich spreken, ook een onbekend aantal Chinezen heeft vanuit het buitenland gestemd. Vendrig: ‘Ik heb helaas geen cijfers, maar ik ga ervan uit dat de Chinese stemmen de doorslag hebben gegeven. Het is de enige manier waarop Giethoorn Madrid nog voorbleef, een stad met ruim 3 miljoen inwoners en de op twee na grootste stad van de EU.’

Slechte winters

De reden om volop in te zetten op deze actie zijn de slechte winters van de afgelopen jaren, zo vertelt De Boer. ‘Normaal kunnen we groot uitpakken met schaatsen, maar dat is al weer even geleden. We zijn afgelopen winter om tafel gegaan om te zien hoe Giethoorn zich toch kan profileren. Zo kwamen we op het spoor van deze wedstrijd. Het telefoontje begin januari vanuit Utrecht gaf de doorslag en nadat we een campagneteam hadden opgetuigd (drie man sterk; red.), hebben we de inwoners gemobiliseerd.’

Hoewel de overwinning opzienbarend is, blijkt de gehanteerde strategie geen hogere wiskunde: ‘We hebben wel wat acties gedaan, zoals een filmpje, een ludieke actie waarbij je met Monopolygeld kon betalen en een gedicht over het dorp, maar het was vooral de free publicity die de doorslag heeft gegeven.’ De Boer noemt RTL Late Night, diverse artikelen en een interview op 3FM.

Heeft hij een verklaring voor de overwinning? Het blijft opvallend dat het Giethoorn als enige dorp in de wereld is gelukt om een plekje te bemachtigen. De Boer: ‘Giethoorn is groter dan het dorp alleen. Ik denk dat we ook veel stemmen uit de regio hebben gekregen, zeker nadat de gemeente de oproep ondersteunde. Ook denk ik dat we in Nederland wat eerder bereid zijn om iets dergelijks op touw te zetten. Wij zien de lol er wel van in, ook al lijkt het vooraf een onmogelijke opgave. In andere landen is die bereidheid denk ik minder.’

Chinese stemmers

Tot slot noemt hij de buitenlandse stemmen. Giethoorn heeft warme banden met China, dankzij de talrijke toeristen die het dorp inmiddels weten te vinden. Er is een flyer verspreid die vertaald en al op social media is beland. Als die in China viraal is gegaan, is de winst al beter te verklaren. Harde cijfers ontbreken echter. Hasbro (de producent van Monopoly) heeft geen cijfers bekendgemaakt. 

‘Ik denk dat we zeker stemmen uit China hebben gekregen, maar ik betwijfel of die de doorslag hebben gegeven’, zo eindigt De Boer zijn analyse. ‘We hebben het als dorp geflikt door de actie de volle zeven dagen warm te houden, door veel te stemmen en door het enthousiasme van de bewoners en de lokale middenstand.’ Hij blikt vast vooruit op het einde van de zomer, als de internationale versie van het spel daadwerkelijk op de markt verschijnt. ‘We zijn aan het broeden op weer een leuke actie, maar daar zijn de plannen nog niet heel concreet voor.’

Klik hier meer voor meer artikelen in onze Mensen-categorie