In vergelijking met de elektrische deelfiets heeft de deelscooter geen meerwaarde voor de Utrechtse binnenstad. De gemeente kiest er daarom voor om de vergunning van aanbieder Tier Mobility, met 300 deelscooters in de binnenstad, niet te verlengen. Er is onvoldoende duidelijk wat de deelscooter toevoegt en dus verdwijnt deze uit het Utrechtse straatbeeld

‘Gebruikers rijden ongeveer 3,7 kilometer met een bromfiets, net zoveel als met de fiets. Ook gebruiken ze beide voertuigen even lang', aldus wethouder Lot van Hooijdonk over de deelscooters. 

De gemeente Utrecht zet liever in op actieve vervoersopties zoals lopen en fietsen. De deelscooter maakt in het stadsbrede aanbod van deelvervoer plaats voor de elektrische deelfiets. Het aantal elektrische deelfietsen stijgt door van 500 naar 1.000 en gebruikers kunnen straks op meer plekken hun rit starten en afsluiten, zoals in de binnenstad.  

Ook wordt de concessie met elektrische bakfietsen verlengt, die doet het volgens de gemeente relatief goed. Hetzelfde geldt voor het gebruik van elektrische deelauto's. 

Inzetten op mobiliteitshubs 

Volgens Van Hooijdonk vervult de deelscooter mogelijk wél meerwaarde op langere afstanden, zoals tussen de gemeente Utrecht en buurgemeenten. Hierover gaat de gemeente in gesprek met regionale partners in deelvervoer. 

In 2030 moeten Utrechters het gebruik van deelvervoer vanzelfsprekender vinden dan eigen autobezit, schrijft de wethouder in haar document ‘Aanpak deelvervoer’. Zo'n 30 procent van de Utrechters heeft geen eigen auto. De gemeente is daarmee naar eigen zeggen nationaal kampioen deelauto's. Utrechters worden op ‘verandermomenten’, zoals verhuizingen en het halen van een rijbewijs, gestimuleerd om over te stappen op deelopties. 

In diezelfde ‘Aanpak deelvervoer’ staat dat de gemeente mobiliteitshubs wil aanleggen in buurten en wijken. Hier moeten bewoners en bezoekers gemakkelijk kunnen op- en overstappen op deelvervoer. Een dergelijke hub opent dit jaar nog bij het Krachtstation in Kanaleneiland en bij station Vaartsche Rijn. 

Het aantal deelscooters zal tot eind november geleidelijk worden weggehaald. Gebruikers van aanbieder Tier Mobility worden daarbij via de app op de hoogte gebracht.