De elektrische fiets is lang niet meer alleen populair onder de oudere Nederlander. Steeds meer Nederlanders kopen een e-bike voor recreatie en woon-werk afstanden. Onderzoekers van het KiM verwachten dat de trend de komende jaren doorzet, met een toename van 46 tot 69 procent meer gefietste kilometers in de periode van 2019 tot 2024. In haar onderzoek is rekening gehouden met een pessimistisch en optimistisch scenario. 

Gecorrigeerd voor het aantal overstappers van de ‘normale’ naar de elektrische fiets, zal er in die periode 6 tot 8 procent meer kilometers gefietst worden, schrijft KiM. Vorig jaar waren 52 procent van nieuw verkochte fietsen elektrisch. Ruim een op de vijf Nederlanders is van plan binnen vijf jaar een e-bike aan te schaffen. Zo’n 17 procent verwacht dit over meer dan vijf jaar te doen. 

Hoge aanschafprijs 

Onder hen zijn veel werkende Nederlanders die van plan zijn elektrisch naar het werk te fietsen. Ook geven veel elektrische fietsgebruikers aan een normale fiets beperkt of niet te gebruiken vanwege hun fysieke gezondheid. 

De voornaamste reden om geen e-bike te kopen, is de hoge aanschafprijs. Om Nederlanders over te halen is volgens het KiM een forse subsidie nodig. Het KiM waarschuwt wel voor de manier waarop de subsidie wordt verleend. Het kan zijn dat geld terechtkomt bij mensen die ook zonder subsidie een elektrische fiets willen aanschaffen.  

Overheden kunnen ook inzetten op betere voorzieningen voor de elektrische fiets, zoals genoeg stallingsruimte met oplaadmogelijkheden. Werkgevers kunnen onder meer een omkleedruimte inrichten.