De trolleybussen hebben als voordeel boven de batterij-elektrische bussen dat ze minder grote batterijen aan boord hebben. Dat geeft meer ruimte voor passagiers. Omdat de infrastructuur grotendeels al aanwezig is in Arnhem, zijn de kosten voor trolleybussen beperkt, zegt een woordvoerder van de provincie tegen Stadszaken. ‘En daarbij: De trolleybussen hóren bij Arnhem.’
Het bijzondere van deze trolleybussen is dat ze ook op trajecten zonder bovenleiding kunnen rijden. De stroom die tijdens het rijden via de bovenleiding wordt opgehaald, wordt opgeslagen in relatief kleine batterijen. Daardoor rijdt de bus in 2024 via Oosterbeek, Heelsum, Renkum en Wageningen. Oosterbeek krijgt daarmee de trolleybussen terug in het straatbeeld.
De nieuwe bussen van de Poolse fabrikant Solaris zijn van hetzelfde type als twee trolleybussen die al rijden in het centrum van Arnhem. Met deze bussen is tijdens een pilot ervaring opgedaan. Voor de bussen trekt de provincie 3 miljoen euro uit. Vanuit het Rijk is 750.000 euro toegezegd.
De bussen worden gekocht door Hermes, onderdeel van Transdev Nederland. Voor de zomer werd bekend dat die ook na 2022 het bus- en treinvervoer verzorgt in de vervoersregio Arnhem-Nijmegen.