De ProRail-topman ziet dat het goederenvervoer over het spoor flink toeneemt. Ook pakken ondanks de problemen bij de NS steeds meer reizigers de trein. Daarom moet de basis eerst op orde zijn, voordat er aan nieuwe projecten wordt gewerkt, zegt Voppen in De Telegraaf.
Het is aan de politiek om een keuze te maken voor de Lelylijn, zegt hij. Maar: ‘Als je mij vraagt wat voor de middellange termijn het beste is voor Nederland, dan zeg ik: nu niet.’ Voppen is wel groot voorstander van het afmaken van de Noordtak van de Betuweroute. ‘Afmaken die lijn!’ Volgens hem is de lijn van Zevenaar naar Enschede nodig voor de afhandeling van het goederenvervoer en biedt het een betere aansluiting met Duitsland.
De Lelylijn is een nieuwe spoorlijn van Lelystad, via de Noordoostpolder, naar Groningen, met een mogelijke aftakking naar Leeuwarden. De spoorlijn is een grote wens van de Noordelijke provincies, die op die manier betere toegang krijgen tot de Randstad. Nu gaan treinen naar het noorden via Zwolle.