UberEats heeft alle vertrouwen in de zelfrijdende Nuro; er is een contract afgesloten voor 10 jaar. De Eerste karretjes worden ingezet in Houston, Texas en in Mountain View, Californië. In die laatste staat wil UberEats snel uitbreiden.
Klanten krijgen een code waarmee de Nuro kan worden geopend. Het karretje komt niet tot aan de voordeur. Mensen zullen zelf naar de straat moeten lopen om hun eten op te halen. Klanten die vooraf een fooi gaven aan de bezorger, krijgen dat geld terug als hun eten wordt gebracht door een Nuro, zegt Uber Eats.
De Nuro die nu de weg opgaat, rijdt 70 km/u en is kleiner dan een auto. De opbergruimten in de karretjes kunnen worden verhit en gekoeld. Aan de buitenkant is een airbag aangebracht. Nuro is een level 4-auto, waarbij level 5 de hoogste mate van autonomie is. Een level-4 zelfrijdend voertuig moet zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan nog niet in alle weersomstandigheden de weg op. Het karretje wordt deels gemaakt door BYD, een Chinese bus- en autobouwer.
Er zijn meer zelfrijdende bezorgauto’s in de VS actief, maar daar gaat het meestal nog om een test met voor de zekerheid een persoon achter het stuur. Bij de elektrische Nuro hoeft dat niet meer. Daarmee kan Uber op loonkosten besparen. UberEats test ook met het zelfrijdende karretje Serve, maar dat kan alleen op de stoep rijden.
Of de zelfrijdende bezorgkarretjes ook naar Nederland komen, is niet bekend. De wetgeving in Nederland is daar nog niet klaar voor, al zijn proeven met zelfrijdende bezorgdiensten onder voorwaarden wel mogelijk. In de Rotterdamse Haven wordt gewerkt aan autonoom rijdend containervervoer, maar dat heeft vertraging opgelopen door softwareproblemen.